Helena's Miniatures

Helena's Miniatures

dinsdag 11 november 2014

Poppenhuis workshopweekend 2014


Het  afgelopen weekend  hebben wij weer ons jaarlijkse Poppenhuis workshopweekend  gehad, nu voor de derde  keer .  We hadden dit keer een huisje gehuurd in de buurt van Overloon wat  ook nog eens een prachtige omgeving bleek te zijn om te verblijven. Ook was het huisje ruim met een enorme eettafel  en een goede lichtinval voor de tijd van het jaar. Een goede basis voor een ontspannen en leuk weekend met mijn zusje Thea, haar vriendin Jolinda en de zus van Jolinda: Irna.
Rond half vier vrijdag reed ik het park op en een paar minuten daarna kwam Thea de parkeerplaats op rijden. Irna en Jolinda reden samen met elkaar en kwamen rond een uur of 5, iets later als gepland want de routeplanner deed niet het werk wat ze verwacht hadden....maar ze zijn er gekomen.

Ons weekend zou in het teken staan van het maken van het Franse bed uit het boek van Christine-Lea Frisoni.



Jolinda had aangegeven dat ze dit bed graag wilde maken en ja na de opmerking om het metalen bed niet in elkaar te lijmen zoals in het boek staat beschreven maar het in elkaar te gaan solderen waren we alle vier hier enthousiast over. Een workshop van een mooi bed en tegelijkertijd een nieuwe techniek leren: solderen. Wat wil je nog meer!
Thea heeft voor ons een workshoppakketje samengesteld waaronder mallen, een Nederlandse vertaling en metaaldraad in allerlei diktes en rozetjes voor de afwerking. Met heel veel dank aan Krin die voor het metaaldraad heeft gezorgd en dit netjes voor ons ons op de goede lengte vooraf heeft afgeknipt.Dank je wel Krin!.

Vrijdagavond hebben we aan tafel wat bij zitten praten onder het genot van een drankje , soepje met stokbrood en rond acht uur een heerlijke stamppot.


 De foto geeft alvast een indruk van ons onderkomen en hoe we hier ons weekend hebben doorgebracht.

Zoals ieder jaar verraste we elkaar met een kleinigheid op poppenhuisgebied.


Van Thea kregen we een cadeauzakje met allerlei leuke dingen: een workshoppakketje om een hortensia te maken, een deurmat, schelpjes , een printje en een heel mooi verpakt cadeautje voor iedereen: een persoonlijk schilderijtje. Voor mij maakte Thea een fotolijstje met een foto van mij zelf die gemaakt is op Patmos.....die komt natuurlijk straks in het Griekse Huisje. Ik werd er stil van, wat een verrassing.
Jolinda maakte het rode bord van 3,2 bij 3,2 cm met de tekst die zeker toepasselijk is: KEEP CALM and Build a Dollhouse. 
Irna had op de beurs in Apeldoorn voor ons een leuke workshop gekocht om een heksenboekje te maken.
Zelf had ik een workshoppakketje samengesteld om mooie wijnflesjes te maken. Ik had vooraf al aangeven dat er een voorraad nagellak mee moest worden genomen.Thea had al vaak aan mij gevraagd hoe ik die mooie wijnflesjes maakte. Met dank aan Jody dat ik haar workshop hiervoor mocht gebruiken en Sonja Balks die voor de printjes zorgde.Verder had ik heel toepasselijk i.v.m. het solderen de beschrijving van de workshop wijnfleshouder van Sylvia van Lutjeboudel erbij gedaan.


Later op de avond werd er gesproken over de workshop "het Franse bed". We haalden onze stofjes uit de bakken en lieten elkaar zien wat voor ideeën we voor de aankleding hadden. Thea begon daarna wat uitleg te geven en wat dingen te verdelen voor de workshop van het Franse bed.
Dus na een nachtje slapen waren we uitgerust om aan de slag te gaan.
Het solderen ging lekker bij de andere drie maar bij mij wilde het niet lukken. Na 2 uur modderen en dat steeds mijn gesoldeerde werk weer uit elkaar viel kwamen we er achter dat het aan mijn soldeerbout lag....de temperatuur leek te laag te zijn. Gelukkig had Jolinda nog een extra soldeerbout bij zich en kon ik ook lekker aan de slag.


Hier een foto van alle fases van de workshop, het groeide onder onze handen. En wat is solderen een rustgevende en leuke bezigheid.

En dit is mijn eindresultaat


Naast de workshop hebben we natuurlijk ook nog heerlijk tussen de middag in het zonnetje kunnen zitten en aan het eind van de middag hebben we beide dagen een wandeling gemaakt in de mooie omgeving van het park.

 



Op zondagochtend hebben we het heksen boekje gemaakt wat Irna voor ons had meegenomen. Marike Wienia had hiervoor speciaal een workshop voor Irna gemaakt. Het resultaat mag er zijn : een prachtig oud heksenboekje.



Op zondagmiddag waren de wijnflesjes aan de beurt.


Er ging een wereld voor de dames open dat je op zo'n eenvoudige wijze zulke leuke wijnflesjes kan maken. De wijndoos en de wijnfleshouder mogen jullie thuis maken, dames.

Aan het eind van de middag gingen Irna en Jolinda richting huis. Thea en ik zijn toen nog een  wandeling gaan maken. Na een heerlijke maaltijd in het restaurant "Broer en Zus" hebben we nog wat aan de tafel samen wat mini dingen gedaan. Ik zelf heb een begin gemaakt aan het tweede kussentje van het project "The Lighthouse at the Sea"

 


 Maandagochtend was het natuurlijk inpakken geblazen en was ons Poppenhuisweekend 2014 voorbij.

Maar .......een datum voor volgend jaar is al geprikt en ook wat we dan gaan doen. Dus ik heb een heel jaar om daar naar uit te kijken.

En natuurlijk wordt het Franse bed vervolgd dit jaar want zo'n mooi bed hoort een mooi kleurtje te krijgen en opgemaakt te worden of niet?



Thea, Jolinda en Irna bedankt voor het gezellige weekend!
 Groetjes Helma

10 opmerkingen:

  1. Helma, ook ik heb een heel leuk weekend gehad. Wat heb je een leuk verhaal erover geschreven. Mooie foto's ook en natuurlijk ook een fantastisch bed uiteindelijk (na wat strubbelingen met de soldeerbout) in elkaar gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verslag, Helma, ik ben nog steeds aan het nagenieten hoor.
    Ik ben van plan om morgen mijn bed te gaan schilderen, spannend hoor!

    De foto van ons werkstuk van volgend jaar heb ik al geïnstalleerd als bureaublad, kan de voorpret al beginnen.
    T was echt een leuk weekend he?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, gewoon om jaloers van te worden: heerlijk een poppenhuiswwekend met gelijk gestemde zielen, Helma: je bent een bofkont :D!
    Leuke en gezellige dingen hebben jullie gedaan, zeg. De bedden zijn echt prachtig geworden, om niet te spreken van de andere mini's, plus alle gezelligheid en het mooie weer! Wat leuk om hier over te schrijven en met ons te delen, dankjewel!
    Hartelijke groetjes, Ilona

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I feel quite envious of your wonderful gathering and the fabulous workshops and gifts. The bed is great and soldering would be a great skill to learn for miniatures.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je het leuk gehad, dat spreekt uit alles.
    Ook een mooi bed er aan over gehouden. Dank voor het delen, ook de foto's van de prachtige omgeving.
    Groeten van Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat hebben jullie een gezellig weekend gehad Helma.
    Lekker om op terug te kijken en al aan gaan genieten van volgend jaar.

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat hebben jullie veel gedaan in een weekend. En allemaal mooie dingen. Ook leuk dat er linken van cadeautjes naar workshops zijn.
    Krijgen we ook gauw een gesoldeerde wijnfleshouder te zien?

    De opmerking van Jolinda maakt mij erg nieuwsgierig. Wat gaan jullie volgend jaar maken?
    groetjes, Krin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jolinda heeft al een foto maar ik nog niet. ik zal Thea even vragen. Het is wel iets waar we alle vier onze ei in kwijt kunnen.
      Groetjes Helma

      Verwijderen