Helena's Miniatures

Helena's Miniatures

woensdag 27 februari 2019

Knutsel van de Maand Februari 2019


De opdracht deze maand is: Maak een taart en je mag GEEN Fimo of klei gebruiken.

Dit was gelijk een uitdaging voor mij want meestal wordt een taart van Fimo gemaakt in miniatuur. Er werd gevraagd om de gebruikte materialen waarvan je de taart gemaakt heb aan te geven.

Toen ik de opdracht miniatuurtaart liet bezinken moest ik gelijk eigenlijk denken aan een pons die ik een aantal jaar geleden op de Waterloo pleinmarkt hier in het dorp voor een prikkie gekocht had. De pons ligt op een zichtbare plek in mijn hobbykamer en dat wil wat zeggen want het meeste wat ik aan hobbyspullen heb is een warboel op dit moment. Het wacht nog steeds op een grote schoonmaak om alles opnieuw een plek te geven. Deze pons geeft een mooi vierkant filigraan motief en dat heb ik altijd beschouwd als een mooie taart onderlegger voor een ronde taart. Vandaar dat de pons in mijn gedachte kwam. Na een week denken begon er een creatieve opening te komen wat ik misschien ook met deze pons kon doen......ponsen en ponsen....stapelen en stapelen. En zie hier het resultaat:



 Ik ben eerst begonnen om de ponsjes op elkaar te lijmen. Dit ging in delen omdat het steeds goed moest drogen, na een 3 tot 5 ponsjes was het echt nodig om het een nacht te laten drogen. Het werden er in totaal 36. Zo werkende werd er gedacht aan de afwerking want alleen witte ponsjes op elkaar is nog geen taart. Ineens was daar het rode papier van een kersenbonbon in de gedachte  dat zou als een rode gelei afwerking kunnen dienen......en ja wat ik uitprobeerde leek nagenoeg echt. De zijkant van de taart , die een bepaalde structuur moest hebben heb ik gemaakt van hetzelfde recept van de workshop van Roelie van seringen die ik eerder maakte: Verf mengen met griesmeel.
Maar toen werd het echt even stil....waar maak ik slagroom van. Ik heb de hulp ingeroepen van mijn zusje Thea en ja die had iets van de Luxe Materials: Perfect Plastic Putty waar je slagroom van kon maken. Maar ruim 8 euro voor een beetje slagroom vond ik wel duur. Ook Albastine kwam in mij op maar ook dat moest ik kopen. Verder zoekende kwam ik uit hoe ik weleens sneeuw maakte: witte glitter met witte verf mengen. Met sneeuw kan het oppervlak glinsteren maar bij slagroom niet toch? Maar iets mengen met de verf om een dikkere structuur te krijgen was wel de oplossing. Ik probeerde Honig aardappelzetmeel wat je gebruikt om een sausje te binden. Daar had ik nog een pakje van open staan. Ik was verbaast dat dit zo goed werkte: een dik papje maken, dit in kleine stukjes op een ponsje lijmen en daarna met een cocktailprikker wat kleine rondjes in draaien. Het geeft in het begin een soort rekbaar plastic structuur en droogt daarna hard op. Ik ben met de slagroom om het zo tekrijgen wel een goed uur bezig geweest. De kersen zijn geverfde mosterdzaadjes.Als laatste heb ik de kersen glanzend afgewerkt en de rest van de taart mat. 



 Dit zijn mijn materialen, naast de griesmeel en de aardappelzetmeel.


 Ik ben echt verbaasd dat het zo'n compact miniatuurtje is geworden. Je zou het zo als resin kunnen aanzien maar dan is het wel veel lichter. En dit alles van materiaal wat voorhanden was in huis!


De taart is 2,2 cm bij 2,2 cm.en 8 mm hoog

 
 Lieve groet,

Helma


5 opmerkingen:

  1. This cake looks SO YUMMY and I am totally smitten by it and your creativity regarding how you've made it!
    Brilliantly achieved, Helma! ♥️

    elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. WAUW, Helma, wat een schoonheid is jouw taart geworden, écht heerlijk, om zo van te gaan smullen!! Het is ook zo mooi ienieminie klein, geweldig. Ook de manier waarop je de materialen ervoor hebt gevonden, dat vind ik zéér vindingrijk en creatief. Hier mag je als mini-taartenbakster erg trots op zijn! Bedankt dat je het recept met ons hebt gedeeld ;)!
    Lieve groetjes, Ilona

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi gedaan, Helma, de taart ziet er heerlijk uit!
    Leuk is dat hè, iets maken van spullen die je in huis hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij ziet er geweldig uit, en wat creatief!! Je hebt me zeker op een idee gebracht
    Groeten van Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ontzettend leuk en bijzonder creatief Helma, ik vind het een prachtige taart geworden!
    Mijn complimenten.

    Groetjes Jody

    BeantwoordenVerwijderen