Helena's Miniatures

Helena's Miniatures

vrijdag 16 november 2018

Poppenhuisweekend 2018


Het is al bijna zes maanden gelden dat ik geschreven heb maar nu is er toch weer wat te vertellen. Afgelopen weekend was het voor het 7e keer dat wij ( Jolinda, Irna, Thea en ik) afreisden voor ons jaarlijks Poppenhuisweekend.
Na een weekend ontspannen gewerkt te hebben aan de kast van " Thea's Adventskalender" kon ik aan het eind van de middag op zondag dit mooie miniatuur mee naar huis nemen. Ik ben helemaal blij met het resultaat! En natuurlijk bij thuiskomst heb ik gelijk wat zelfgemaakt en verzameld speelgoed uit de Toyshop erin gezet.




Vrijdagmiddag arriveerden wij achter elkaar op het park Klein Ruwinkel. Na de koffie en bijgekletst te hebben werden de bedden opgemaakt. Daarna met met een wijntje aan tafel voor een heerlijke maaltijd.
Zoals de gewoonte is maken we voor elkaar een welkomstcadeautje dat bij de koffie die avond op tafel kwam. In poppenhuisland noemen we deze cadeautjes die we voor elkaar maken/geven: swapjes.
Ik had de week ervoor wat uitgedacht. Dit voorjaar had ik voor een prikkie op een antiek markt oud Frans kant kunnen bemachtigen. Oud was het zeker aan sommige verkleuringen te zien, ruim 9 meter en als je het goed bekijkt lijkt het met de hand gekantklost. Ik kon daar wel 3 meter van missen wat ik rondom een kaartje draaide. Een mini houten klosje ( 1,5cm) werd versiert met het Franse kant  met een mini naaischaartje er bovenop. Verder maakte ik voor ieder twee naaipatronen 1:12. Daarna ben ik op zoek gegaan naar een printje van een tas waarin alle swapjes verpakt konden worden. De tas is 4 cm bij 3,5 cm.



Ik kreeg van Jolinda een versierd herfstplankje:




Van Irna een workshoppakketje om drie handpopjes te maken:

 

En van Thea een prachtig stel parfumflesjes en een persoonlijk antiek gevuld doosje:


Vrijdagavond heb ik een begin gemaakt met een workshop van een ouderwetse rieten lectuurmand. Een workshop die in de miniatuurgroep Klein & Fijn de week voor het weekend werd gegeven. Dit begin moest goed drogen dus ik heb het weggelegd Ik had het netjes in de fruitschaal gelegd zodat het niet tijdens de bouwwerkzaamheden in de verdrukking kwam en ik ben het daardoor vergeten om het mee terug te nemen naar huis. Wie weet komt het mijn kant nog op.....


Zaterdagmorgen, het was eigenlijk al middag, werd door Thea het houtpakketje uitgereikt met de beschrijving van de kast. Wij ( Jolinda en ik) mochten dit weekend proef draaien voordat het voor"Thea's Advents- kalender 2018" in gebruik wordt genomen. Een prachtige kast om te maken waar ik toch het idee van had dat een weekend toch wel kort zou zijn ..... maar je hebt gelezen dat ik zondagmiddag de kast echt af had. Dus het was goed te doen! Thea ging verder met haar Beatrix Potter huisje en Irna maakte een mooi popje van Helena Reijnen.

 

De kast is 14cm breed en een hoogte van 17 cm.
Stap voor stap de beschrijving volgen, 1 plankje uittekenen aan de tafel volgens beschrijving, naar buiten om het huisje lopen naar de berging. Plankje zagen op het kleine zaagtafeltje van Proxxon en het plankje gelijk glad schuren. Weer naar binnen lopen, passen en meten, eventueel nog bij schuren en tenslotte vast lijmen. En als ik tevreden was het volgende onderdeel. Zo verliepen de zaterdag en zondag met natuurlijk de nodige onderbrekingen voor ons natje en droogje( heerlijk uit eten geweest op zaterdagavond) en de nodige aandacht voor elkaar en elkaars werk met soms wat tips & tricks door te geven.
Het was een heerlijk ontspannen weekend, zo lekker dat je alles kan laten staan en alleen met de poppenhuishobby bezig kan zijn met dit als resultaat:


Naast de kast met speelgoed in te richten is het een prachtige kast om miniatuur serviesgoed in uit te stallen . De volgende foto's laten dat zeker zien:

 Kerstservies gemaakt door Wil Leusink

Keukenaccessoires van Wil Leusink 

Het servies van mijn ouders nagemaakt in miniatuur door Anja Knoop

Zoals je kunt zien op de eerste foto heb ik van de week 's avonds het bovenlatje in de kast gemaakt. Ik had afgelopen zondag het idee dat een ander latje mooier zou zijn en die lag thuis. Uiteindelijk heb ik voor het originele latje gekozen. Nu nog een kleurtje kiezen, schilderen en de knopjes erop zetten.

Op naar het volgende Poppenhuisweekend in 2019!

Lieve groet,

Helma



7 opmerkingen:

  1. Helma,
    Een mooi verslag van een heerlijk weekend.
    Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, om te lezen dat jullie viertjes weer zo'n beregezellig poppenhuisweekend hebben gehad, nu lekker van nagenieten, hè?! Het is een prachtige kast die jullie gemaakt hebben, er kan inderdaad van alles in uitgestald worden. Wat een mooi swapje had je voor de anderen gemaakt, Helma, en leuke swapjes teruggekregen ook.
    Ik hoop dat je beginnetje van de rieten lectuurmand nog gevonden wordt c.q. terug komt, want dat zou jammer zijn van de moeite die je ervoor gedaan hebt.
    Fijn dat je weer eventjes een blogje hebt geschreven, we missen je wel, hoor ;)!
    Een heel fijn weekend gewenst.
    Lieve groetjes, Ilona

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Un fin de semana inolvidable, las vajillas preciosas y más siendo una reproducción de tus padres. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. t Was zeker een gezellig weekend; ik geniet nog na!
    Zeker na het lezen van jouw verslag, haha, al die keren naar de berging lopen... we kwamen wel aan onze metertjes...
    Volgend jaar zeker weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat jammer dat je de krantenmand hebt vergeten Helma. Ik duim voor je dat hij nog jouw kant op komt. Hopelijk niet in een bubbeltjes enveloppe of zo.

    Dat lijkt een beetje op marathon lopen dacht ik onder het lezen van jullie kastverhaal. Wel lekker dat er een soort van schuurtje was waar je kon zagen.

    Elke keer weer gezellig te lezen over jullie poppenhuis weekend. Ik kijk alweer uit naar het verhaal van volgend jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie kast Helma en wat gezellig zo'n weekend. Hopelijk komt het mandje boven water.

    BeantwoordenVerwijderen