Helena's Miniatures

Helena's Miniatures

dinsdag 11 december 2012

Twee dagen Drenthe

Inspiratie | 18 Juli 2012 | 11:08:42
 
Naast de Workshop "bewerken frontje van het boekenwinkeltje"  ben ik vorige week met een vriendin twee dagen naar Drenthe geweest. Eén nacht geslapen in een bed en breakfast in Norg : de Esdoorn...het was daar heel goed vertoeven met een heerlijk  luxe ontbijt.
 
We zijn de eerste dag  richting   museumdorp Orvelte gereden.  Vroeger was ik daar wel eens geweest en het leek ons leuk dit nu weer te bekijken. Het was leuk om het oude kruidenierswinkeltje weer  van binnen te zien. ( de kassa viel alleen een beetje uit de toon)
 
 
 
 
 
Ik kwam in een kledingwinkel die ook nostalgische artikelen verkocht deze oude  kantjes tegen. Dit leek me leuk om te gebruiken als gordijntje of om te bewerken met zijdelint bv voor beddengoed. Zoals je ziet zijn de kantjes nagenoeg gelijk...maar de ene is net een blokje hoger.
 
 
 
 
 
 
Naast een 1:1 keukenschortje kwam ik twee fotolijstjes voor een klein bedragje tegen in een cadeauwinkel.
Het model   lijstje leek me erg geschikt voor bijvoorbeeld  een mooie spiegel boven een openhaard ....dus gelijk maar twee meegenomen. Ze zijn 5 cm breed en 6,5 cm hoog aan de buitenzijde van de lijstjes gemeten
 
 
 
 
 
 
Wat ik helemaal niet verwacht had was dat ik 1:12 miniatuurtjes zou tegenkomen in dit Museumdorp maar daar had ik me deze keer dus aardig in vergist.  Een van de boerderijtjes was ingericht als galerie met geschilderd porselein 1:1  van Dineke Boektje. Zij stond ook regelmatig in Arnhem op de poppenhuisbeurs  . De naam kwam me gelijk bekend voor...prachtige beschilderingen maakt ze op het 1:1 porselein. In een kleine vitrine kast  vond ik een mooie 1:12 vaasje tussen wat bordjes en een serviesje  1:12 en 1:12 meubels van een atelier uit Almere.
 
 
 
 
 
 
Na deze vondst was  mijn twee dagen Drenthe al een groot succes
 
 
Een van de redenen om richting Drenthe te gaan was de quiltwinkel "de naaidoos" in Nieuw-Buinen ...hier had ik over  gehoord op het Poppenhuiskladblog en dat had me behoorlijk nieuwsgierig gemaakt. Het was maar goed dat we dit aan het eind van de dag ingepland hadden want je kan in deze winkel wel een dag doorbrengen....wat een stofjes ...ik heb er nog nooit zoveel bij elkaar gezien. We waren er een uur voor sluitingstijd en ja zonder iets te kopen kom je daar niet weg.
 
 
 
 
 
 
Twee mooie rozenstofjes, twee bewerkte stofjes met goud opdruk en wat effen stofjes voor een nieuw project voor het najaar met mijn poppenhuisknutselvriendin.  
 
Toen was het tijd om op pad te gaan richting bed en breakfast en ondertussen nog een heerlijke pannenkoek als avondmaaltijd.
s'Avonds nog even de fiets van de auto gehaald en al fietsend genoten van het Drentse Landschap in de buurt van Norg.
 
 
 
 
  
 
Na een heerlijk ontbijt zijn we met de auto richting Roden gereden waar we de fietsen van de auto hebben gehaald en een fietstocht van ruim 30 km hebben gemaakt. Tussen de buien door en een lekke band kwamen we rond half vier weer in Roden  aan na een prachtige tocht. De tweede reden om naar Drenthe te gaan werd nu bezocht :   "de Handwerk Boetiek" in Roden....een echte speciaalzaak op gebied van borduren.
 
 
 
 
 
 
Leuk vertoeven was het in deze winkel en leuk om te horen hoe deze mensen met passie voor borduren je helpen het goede garen bij de borduurstof te vinden.
Ik heb hier advies gevraagd voor een borduurprojectje wat geborduurd wordt op 60 count zijdegaas. Samen werden er kleurtjes YLI zijdegaren uitgezocht voor dit projectje. Natuurlijk bleef het niet bij alleen zijdegaren want wat had deze winkel een borduurboeken.......
 
 
 
 
 
 
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een borduurboek met kleine kijkkastjes met borduurprojectjes erin en een boek met letterlappen in verschillende thema's.
Na deze winkel zagen we nog een ouderwetse wol,naai, hobbywinkel waar ik dit lapje en kleine kraaltjes voor een prikkie kocht.
 
 
 
 
 
 
Na zo'n dag gaat een avondmaaltijd er wel weer in en daarna zijn we richting huis gereden.
 
De twee dagen Drenthe waren een bron van inspiratie in ieder geval! 
 
 

11 opmerkingen:

  1. Nou, dat is toch ook een hele leuke vakantie besteding. Wat ben je goed geslaagd. Ik ben heel wat keertjes in Orvelte geweest, maar was dat nog niet tegen gekomen. Volgende keer dus maar eens kijken.
    Groetjes, Nienke.

    door: woudaswondertjes
    woudaswondertjes.punt.nl 2012-07-18 13:37:11

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Helma, wat leuk, ik woon om de hoek van de borduurwinkel en Norg is mijn geboorteplaats!! Ben je ook even bij poppenstijn aan de Asserstraat in Norg geweest?? Veel op het gebied van oude poppen e.d. maar ook poppenhuisspulletjes. Zo,n leuk propvol winkeltje.Je hebt in ieder geval genoten las ik. groetjes grietje.
    door: G.v.d.Heide 2012-07-18 15:46:29

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Grietje,

    Wat leuk dat je reageert...doe je ook aan de poppenhuishobby? Helaas waren we rond 18.00 uur in Norg en daar gegeten bij een pannenkoekenhuis en daarna in het buitengebied gefietst . Er was die avond een skateronde in Norg dus in het centrum mocht je niet komen met de fiets, Dus geen winkeltjes bekeken...anders was ik het vast tegen gekomen. Misschien voor de volgende keer!

    groetjes helma

    door: helma58
    helma58.punt.nl 2012-07-18 17:50:50

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een leuk verhaal met mooie dingen die jullie gekocht hebben groetjes Kitty
    door: keetje
    keetjespoppenhuis.punt.nl 2012-07-18 20:04:11

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jij hebt lekker genoten van twee dagen Drenthe.
    En leuke nuttige spullen gekocht.
    Die handwerk zaak in Roden ken ik niet,...terwijl ik in Nieuw-Buinen gewoond heb.

    gr, CL.

    door: Clari
    clarimini.punt.nl 2012-07-18 22:20:28

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk verslag weer Helma! was puur genieten dus! en met je mooie gescoorde spulletjes kan je weer even vooruit!
    door: nalladris
    nalladris.punt.nl 2012-07-18 23:25:55

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Helma, ik mocht je belevenissen natuurlijk al eerder horen, en ook een van de lapjes en het vaasje al van dichtbij bewonderen, maar je hebt een leuk verhaal, met mooie foto's gemaakt.
    Ik heb vandaag een weekendje gepland in oktober naar Pieterburen, dus misschien kan ik Rob zover krijgen om ook even in het Quiltwinkeltje in Nieuw Buinen binnen te mogen stappen....

    Groetjes, Thea

    door: thea65
    thea65.punt.nl 2012-07-18 23:58:03

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie spulletjes heb je gekocht! Leuk zo'n minivakantie tussendoor, zeker goed voor inspiratie! Groetjes, Jolinda.
    door: jolinda2000
    jolinda2000.punt.nl 2012-07-19 09:30:17

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ls ik je verhaal zo lees
    is Drenthe een prima bestemming voor een "werkbezoek" ....
    Leuke spullen heb je gescoord Helma!

    Groetjes,Wil

    door: minidesign
    minidesign.punt.nl 2012-07-19 10:15:59

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat een leuke aankopen heb je gedaan Helma
    en van YLI borduurzijde daar heb ik nog nooit van gehoord.

    zo telezen heb je 2 hele leuke dagen gehad


    groetjes Emma

    door: Emma
    emma15.punt.nl 2012-07-21 19:18:52

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat gezellig! En leuke winkels heb je bezocht en ook leuke matrialen gekocht!

    groetjes Petra

    door: petranina
    petranina.punt.nl 2012-07-22 00:08:33

    BeantwoordenVerwijderen