Helena's Miniatures

Helena's Miniatures

zondag 9 december 2012

Een Trousseau Part 1

Een Trousseau
Workshops | 19 April 2012 | 21:15:33
 
Ik heb deze week een workshop "Trousseau maken" gevolgd onder leiding van Wim van Soest. Het was afgelopen dinsdagochtend net na achten dat ik wegreed richting Sliedrecht naar Atelier "Een op twaalf" waar de workshop werd gegeven. Het wordt tegenwoordig steeds drukker op de weg richting randstad en dat bleek ook wel want ik was net 10 minuutjes voor tijd ( 9.50 uur)op de plek van de bestemming ...en dat voor 113 km. Het was weer gezellig binnen komen bij  het atelier/winkel van Stineke .... gelijk aanschuivend aan de grote tafel met een kop koffie en aan de babbel met de medecursisten.
We kregen van Wim het workshoppakketje met een heel mooi roodbruin leer  en we mochten allemaal  een stofje uitkiezen wat we leuk vonden voor onze eigen Trousseau. Ik heb een dun cremig stofje gekozen met wat takkenachtig patroon wat net iets donkerder is als het stofje zelf.
En toen was er werk aan de winkel.....Wim legde elke fase uit en wij netjes volgend om het net zo netjes te doen als onze leermeester. Ondertussen werd er regelmatig wat handigheidjes verteld en ook wat voor natuurlijk product leer is werd je ondertussen bijgebracht. Het was zo tijd voor de tweede kop koffie en dus gelijk even gelegenheid om de eerste fase op de foto te zetten.
 
 
 
 
 
Na de koffie werd al gauw met het leer gewerkt. Na de heerlijke lunch werd er flink wat leer gesneden om zo  van de verschillende onderdelen een complete Trousseau te maken. Als laatste de puntjes op de i ....het handvat en de verschillende bandjes en riempjes.....het meest ingewikkelde werkje van de hele dag...maar ja  de oogjes werden ook moe na zo'n dag meten , snijden en turen. Rond half vijf was toch iedereen zover dat we met een kant en klare trousseau naar huis konden gaan........Nog even napraten en om 19.00 uur stapte ik de auto  uit met een prachtig kunstwerkje in mijn handen.
 
 
 
 
 
 
Deze  foto is pas de volgende dag thuis genomen.... ik heb zo hard gewerkt tijdens de workshopdag waardoor verdere foto's nemen door mij  vergeten is.
Het oogt natuurlijk nu nog als een kale Trousseau  maar er komt een vervolg op deze workshopdag  onder leiding van Stineke om de Trousseau als antieke poppenkoffer in te richten. ...een popje , kant en wat spulletjes bijvoorbeeld.......en ja dan gaat het pas echt leven !
 
Wim heel erg bedankt voor de goede workshop en deze Trousseau was echt heel leuk om te maken...heel afwisselend werken met de verschillende onderdelen. Stineke bedankt voor je gastvrijheid.
 
 
En ja ik ben Helma natuurlijk en dan ga je toch even nieuwsgierig wezen hoe zo'n Trousseau ingericht zou staan. Dus op zoek in mijn voorraad naar spulletjes die erin zouden kunnen passen. En nu hier twee de leukste voorbeelden om het sfeertje  alvast te proeven:
 
 
 
 
 
 
Een Beatrix Potterversie
 
en
 
 
 
 
 
 
een roze babyversie.
 
 
En nu wachten op de antieke poppenversie..........
 
 
 

12 opmerkingen:

  1. erg leuk geworden en ik vind de baby versie het leukste, ook al zijn ze beide leuk hoor

    groetjes JolandaW

    door: jolandaw
    jolandaw.punt.nl 2012-04-19 21:35:43

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een plaatje kan me voorstellen dat je snel weer terug wil voor het vullen groetjes Kitty
    door: keetje
    keetjespoppenhuis.punt.nl 2012-04-19 22:03:11

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Superstrak......Netjes hoor!!!

    Groetjes
    Sjoukje

    door: maisondupompier
    maisondupompier.punt.nl 2012-04-19 23:04:16

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi stukje vakwerk Helma. Ik ben benieuwd hoe de inhoud wordt.
    Groetjes, Nienke.

    door: woudaswondertjes
    woudaswondertjes.punt.nl 2012-04-20 11:55:44

    BeantwoordenVerwijderen
  5. het is pachtig !!!!

    door: corined
    corined.punt.nl 2012-04-20 12:13:32

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Helma,
    Zo te horen heb je echt een gezellige dag gehad. En ik begrijp dat je geen tijd voor foto's had, want je heb ook veel werk moeten verzetten.
    Maar.... Het resultaat is er weer. Het ziet er erg leuk uit. Ben benieuwd naar het eindresultaat!

    Groetjes, Thea

    door: thea65
    thea65.punt.nl 2012-04-20 14:33:34

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig mooi Helma je hebt hard gewerkt.Groet pa ma

    door: 2012-04-20 16:12:31

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat heb je heel mooi gemaakt.
    Leuk even alvast een beetje ingericht, ik ben ook heel benieuwd naar de definitieve versie.

    Groetjes van J.

    door: minifantasy
    minifantasy.punt.nl 2012-04-20 16:27:53

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb nog nooit van een Trousseau gehoord ( nu dus wel). Mooi geworden, hoor. Knap gedaan. Groetjes, Jolinda.
    door: jolinda2000
    jolinda2000.punt.nl 2012-04-20 16:28:36

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit is voor mij ook nieuw... wat een ingewikkelde "koffer". Een voorwerp met mogelijkheden. Erg mooi. Lijkt me ook wel wat eerlijk gezegd. Maar dan een oud versleten exemplaar...


    door: trompke
    trompke.punt.nl 2012-04-21 17:48:00

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi ingericht en woord "Trousseau"nooit van gehoord.

    door: lisette1
    lisette1.punt.nl 2012-04-23 16:40:48

    BeantwoordenVerwijderen
  12. uper, wat ziet dat er mooi uit! krijg ook zin in zo'n workshop!
    gr. ineke z

    door: inek 2012-04-24 10:37:13

    BeantwoordenVerwijderen