Helena's Miniatures

Helena's Miniatures

dinsdag 4 december 2012

Handwerkalbum Part 2

De voorkant van het Handwerkalbum
Het Handwerkalbum | 13 Augustus 2011 | 00:07:04
 
Het eerste handwerkje van Het Handwerkalbum  waar  mijn Poppenhuisvriendin Suzanne en ik    begin Augustus mee bezig zijn gegaan  is het borduren van de voorkant van het album. Er staat beschreven in de DHN dat Dineke en Marianne de voorkant zelf ontworpen hebben dus dat is alleen al een uitdaging voor mij. Als ik de voorkant gewoon na zou borduren zou het toch te groot worden voor de verkleinde versie van het Handwerkalbum. In ieder geval eerst maar eens op zoek gegaan naar een mooie letter H. Gelukkig heb ik een mooi borduurboek met allerlei alfabetten in mijn bezit dus welke letter ik zou borduren was gauw uitgezocht....een letter H in Victoriaanse stijl ontworpen door Anne Wilson...met subtiel een gouddraadje erin verwerkt. De kleur die ik als borduurgaren heb gebruikt voor de letter is een kleur rood die tussen bordeauxrood en rood inzit. Verder heb ik gekozen voor 16- draads kaaslinnen waar ik in gewone kruissteek met 1 draadje DMC op borduur.
 


 
 
Alles ligt hier klaar om te beginnen en ik was reuze benieuwd hoe groot de letter op het borduurstramien zou uitvallen.......het viel gelukkig reuze mee en het werd nog mooi ook.  Helemaal tevreden dus!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ik ben daarna de buitenkant gaan borduren naar eigen inzicht, wel even goed geteld tussen door of het zelf ontworpen patroontje  gelijkmatig zou doorlopen.
 
Op de volgende foto ben ik halverwege met de buitenzijde borduren ...dit was begin van deze week.
Ook gelijk de buitenzijde een stukje omtrokken met een stiksteekje met gouddraad( 1/12 DMC goud metallic draad) om te kijken hoe dit staat.
 
 

 
 
Van de week tussendoor verder geborduurd zodat de buitenzijde nu helemaal klaar is. Alleen het stiksteekje met de   gouddraad buiten om moet ik nu nog afmaken.
 
 
 
 
 
Het geborduurde werkje is nu 2,8 cm bij 2,2 cm en met behulp van een loep geborduurd. De bladzijde waar het op wordt afgewerkt wordt    nog wel wat groter.
 
Ik vraag me alleen af of ik de binnenzijde met de letter H nog meer zou kunnen opvullen met een patroontje van kruisjes. Ik twijfel hier nog over omdat ik   bang ben dat het fijne er dan vanaf gaat...en uithalen is geen optie met dit kleine kruissteekje in rood ...dat blijf je zien.    
 
 

14 opmerkingen:

  1. Prachtig werk Helena !

    door: mydollhouse.punt.nl
    geen 2011-08-13 08:06:25

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend leuk, weer eens wat anders dan 1:1.
    Zelf zou ik persoonlijk de letter niet opvullen, het effect van de H is dan weg, nu komt hij mooi tot zijn recht.

    Succes!

    groetjes Marjolein

    door: minimar
    miniamar.punt.nl/ 2011-08-13 09:20:36

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Helma, wat mooi is dat geworden, veel werk maar dan heb je ook wat heel bijzonders. Niet opvullen, het is precies goed zo.
    Misschien nog een tip: rondom het gaas een strook katoen naaien, dan kun je het gaas helemaal gebruiken en toch goed opspannen in de borduurring.
    Veel succes met het vervolg,

    Lappenkat

    door: lappenkat 2011-08-13 11:07:26

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heel netjes en ook ik zou het niet opvullen

    liefs Emma

    door: Emma
    emma15.punt.nl 2011-08-13 12:08:08

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ow ja zo laten Helma! wat mooi!

    door: nalladris
    nalladris.punt.nl 2011-08-13 12:40:49

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi wordt dat. Ik ben nu al benieuwd naar hoe het worden gaat.
    Groetjes, Nienke

    door: woudaswondertjes
    woudaswondertjes.punt.nl 2011-08-13 13:59:23

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk dat je 'ons' handwerkalbum gaat borduren. Neem je het mee 3 oktober? Ik ben nl heel benieuwd naar jouw uitvoering

    door: Marianne de Bruijn 2011-08-13 15:37:52

    BeantwoordenVerwijderen
  8. erg mooi Helma

    groetjes Keetje

    door: keetje
    keetjespoppenhuis.punt.nl 2011-08-13 16:03:27

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel mooi Helma. Niet opvullen hoor....zo is het prachtig.

    Groetjes
    Sjoukje

    door: maisondupompier
    maisondupompier.punt.nl 2011-08-13 19:47:03

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat knap dat je dat kan, heel mooi.

    groetjes NIcolien

    door: nicoliens
    nicoliens.punt.nl 2011-08-14 09:13:01

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel knap hoor! En ik zou het ook niet opvullen.

    Liefs Jollie

    door: alittlemoreminis
    alittlemoreminis.punt.nl 2011-08-14 10:53:42

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nou Helma dan ben je toch begonnen, het wordt heel mooi!
    Lekker werkje voor vandaag; regendag!

    Groetjes Jody

    door: jody
    jody.punt.nl 2011-08-14 11:17:05

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel prachtig geborduurd.

    Voor mij hoeft niet vol maken.

    door: lisette1
    lisette1.punt.nl 2011-08-14 19:40:51

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Allemaal bedankt voor jullie reactie...het wordt dus niet meer opgevuld.
    Gisteravond zag ik bij het bekijken van de foto´s ineens dat ik nog wat stiksteejkes van de letter vergeten was...dat heb je met etappewerk...ben denk ik te enthousiast aan de buitenkant begonnen. De voorkant is nu klaar...morgen even een foto.
    Gerda van de lappenkat bedankt voor de tip ga ik zeker doen..... en marianne ik zal het meenemen maar eigenlijk moeten we 1: 1 genieten deze dag!


    groetjes helma

    door: helma58
    helma58.punt.nl 2011-08-14 22:31:46

    BeantwoordenVerwijderen