Helena's Miniatures

Helena's Miniatures

donderdag 6 december 2012

Uit de oude doos

  Hergebruik | 10 Oktober 2011 | 21:15:51
 
De overbuurvrouw  van het antieke kant van een paar maanden geleden, heeft al twee maal weer een zak met spullen bij mijn ouders gebracht voor de poppenhuishobby van Thea en mij.
Gelijk na mijn zomervakantie kwam er een tasje naar beneden  toen wij samen bij mijn ouders waren voor de verjaardag van mijn vader....dusiedereen heeft meegenoten.
Er kwam een heel ouderwets mutsje uit wat prachtig gebruikt kan worden voor kleedjes, zelfgebreid of gehaakte randen en nog verschilende kantjes, zakdoekjes.
Om het mutsje in zijn geheel nog een keer goed te fotograferen hebben we de kleine beslagkom uit de keuken van mijn ouders gebruikt om het daarna toch doormidden te knippen om het samen te kunnen delen ....aan de ene kant jammer om het te verknippen maar zo hebben we er denk ik meer aan in onze 1:12 wereld. Heeft iemand trouwens enig idee waar dit mutsje vandaan komt er wanneer het gedragern werd? Ik vind dat gewoon leuk om te weten.




Verder heb ik uit de plastic zak gekozen : een fijn zakdoekje uit Spanje, en een deel van het mooi gebreide kant. Thea heeft de rest van de spullen dit keer meegenomen omdat zij dit goed kon gebruiken




Afgelopen vrijdag werd mij verteld door mijn ouders dat de overbuurvrouw nog wat had gebracht.....hele mooie knopen , en kerststofjes en zo. De overbuurvrouw had lang moeten wachten om dit te kunnen geven omdat mijn ouders een paar weken in Zeeland waren oppassen bij nog een andere zus van mij en Thea. Ze had maar steeds gekeken of de blauwe auto voor de deur stond. Ik moest maar gauw langskomen want volgens mijn ouders zaten er hele mooie dingen tussen. Vooral die "ene knoop" die ooit gekocht was in Zwitserland door de overbuurvrouw......
Dus Thea, sorry , ik had de eerste keus bij het uit zoeken van de knopen. Volgens mijn ouders was die ene speciale knoop net iets voor mij....ze hadden al bedacht dat ik daar vast een mooi tafeltje van kon maken.....het was al opgehemeld door de telefoon omdat het zo'n prachtige glans had. Leuk hè..ouders en hun overbuurvrouw die ook 1:12 gaan denken.
Dit is dus de mooie Zwitserse knoop, ruim 4 cm groot een prachtige parelmoerglans en met een mooi bewerkte rand erom heen ....en ja ze hebben misschien wel gelijk ....een tafeltje is best wel een goed idee!



 


Er lag een handoek vol met mooie knopen uitgestald op de tafel, daarnaast nog een drietal kerststofjes met hele fijn printje, nog wat antiek band......allerlei hebbedingetjes voor mij en Thea natuurlijk.
Uit al die mooie dingen uit "de oude doos" heb ik dit gekozen:





Op een enkele bijzondere knoop na is het meeste gedeeld en dat ligt klaar voor Thea . Ook gaan er nog heel veel andere knopen richting Thea toe.
Naast de mooie Zwitserse knoop hadden een drietal knopen mijn speciale aandacht omdat ik daar gelijk al ideeen bij had.
De twee grote knopen kunnen heel goed gebruikt worden in het hoedenatelier als opbolvorm voor het maken van de hoeden. In een van de markthuisjes komt een hoedenwinkeltje met op verdieping een hoeden atelier waar de hoeden gemaakt worden. De knoop met het anker is een leuk item voor in het strandhuisje wat als winkeltje in zeethema wordt ingericht.





                                Ik ben in iedergeval heel bij met de overbuurvrouw die denkt aan onze 1:12 hobby   als ze spullen  nakijkt uit de "oude doos".

19 opmerkingen:

  1. Jullie boffen maar met zo'n overbuurvrouw!!!
    Grappig mutsje...ik heb geen idee waar het voor bedoeld was, maar het maakt zeker leuke kleedjes!

    door: margrietvanderzee
    margrietvanderzee.punt.nl 2011-10-10 21:20:22

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij is het een klederdrachts mutsje uit Spakenburg

    door: klaram2000
    klaram2000.punt.nl 2011-10-10 21:31:04

    BeantwoordenVerwijderen
  3. http://fotosvantruus.blogspot.com/2011_07_01_archive.html
    kijk hier maar eens
    door: klaram2000
    klaram2000.punt.nl 2011-10-10 21:55:33

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt Klara , voor de link...ik heb het even bekeken en het lijkt er wel veel op ...dit moet het haast wel zijn. Verder op wikipedia gelezen dat deze gehaakte mutsjes in vele varianten er zijn omdat iedere vrouw haar eigen variatie van patroontjes maakte. Het schijnt een enorm arbeidsintensief karweitje te zijn om dit te haken..meer dan honderd uur haakwerk vaak.
    Zo leren we weer veel bij!


    groetjes helma


    door: helma58
    helma58.punt.nl 2011-10-10 22:12:43

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat enige spulletjes, ik wil ook zo'n overbuurvrouw
    Veel plezi r mee !!

    Groetjes Mieke

    door: sweetandpetite
    sweetandpetite.punt.nl 2011-10-10 22:28:05

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh wat lekker:graaien in de lapjes en knoopjesbak:
    Een buurvrouw uit duizenden!

    Veel plezier met jullie buit!

    Groetjes,Wil

    door: minidesign
    minidesign.punt.nl 2011-10-11 09:48:00

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jullie boffen maar weer. Ik dacht ook dat zo'n mutsje over een zwart fluwelen gedragen werd.
    Groetjes, Nienke.

    door: woudaswondertjes
    woudaswondertjes.punt.nl 2011-10-11 10:22:06

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig verhaal, nog even en ouders gaan samen met de overbuurvrouw een kijkkamer o.i.d. maken ;-)
    Veel knutselplezier met deze spullen.

    Groetjes van J.


    door: minifantasy
    minifantasy.punt.nl 2011-10-11 10:34:14

    BeantwoordenVerwijderen
  9. leuk al die dingen ik heb die muts bij de dames uit spakenburg gezien die kwamen bij ons in de winkel stof kopen

    groetjes Kitty

    door: keetje
    keetjespoppenhuis.punt.nl 2011-10-11 11:22:40

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja hoor , jullie hebben het goed, het mutsje in een ongermuts, die gedragen werd op een zwart mutsje,(dan kwam het witte mooier tot zijn recht) mijn oma heeft haar hele leven klederdracht gedragen,en haakte deze mutsjes zelf,(nu wel 45 euro per stuk) groetjes Thea uit Bunschoten Spakenburg

    door: Thea Evers 2011-10-11 11:28:58

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat is het weer leuk verwoord! prachtige knutselspulletjes weer!

    door: nalladris
    nalladris.punt.nl 2011-10-11 11:42:07

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat geweldig om zo te kunnen graaien , daar komen de mooiste schatten vandaan, zo een buurvrouw wil ik ook wel. veel plezier er mee.

    groetjes Willy

    door: minimax
    minimax.punt.nl 2011-10-11 12:00:56

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie spulletjes allemaal, dus jij kunt weer even vooruit en Thea straks ook!
    Ja dat is inderdaad een hele mooie knoop die Zwitserse.

    Jody

    door: jody
    jody.punt.nl 2011-10-11 12:25:31

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mazzeltjes hebben jullie toch! Die grote knoop is helemaal geweldig! De kantjes zijn ook leuk, al was het alleen maar om te hebben...
    door: jolinda2000
    jolinda2000.punt.nl 2011-10-11 14:48:59

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie spullen!
    Knutsel ze!!

    Groeten van Paula

    door: jufpaula
    jufpaula.punt.nl 2011-10-11 14:57:37

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jeetje Helma, wat een bof met zulke "meedenkers", heerlijk om daarin te snuffelen! Je bent weer een hele buit rijker, veel plezier ermee!
    gr. Kootje

    door: inemini
    inemini.punt.nl 2011-10-11 15:03:01

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Houd je ouders en overbuurvrouw maar in eeren.

    Ik heb al gelezen dat je weet wat het is.
    Het is inderdaat een klededracht hoofddeksel.

    Heerlijk als je zo in een oude doos kan snuffelen.
    Veel plezier er mee.

    gr, CL.


    door: Clari
    clarimini.punt.nl 2011-10-11 17:35:27

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Tja, wat moet ik nog zeggen.... Die knoop he!
    Ik geloof dat ik het nu toch niet zo leuk vind verder bij mijn ouders weg te wonen. Op deze manier ben ik altijd net even te laat...

    Maar Helma, fijn dat je voor de andere spulletjes wel aan me gedacht heb bij het verdelen. Ik had nog niets over het geheimzinnige tasje van de overbuurvrouw gehoord, dus was een beetje overvallen door je blog hier...
    Leuk vooruitzicht wel eigenlijk.

    door: thea65
    thea65.punt.nl 2011-10-11 22:19:48

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooie aanwinsten. Heerlijk om in zoiets te kunnen snuffelen. Ik las net dat het raadsel van het mutsje ook was opgelost. Ik zou niet graag met zoiets op mijn hoofd willen lopen hahahaha.
    In ieder geval veel knutselplezier gewenst.

    Groetjes
    Sjoukje

    door: maisondupompier
    maisondupompier.punt.nl 2011-10-11 22:46:49

    BeantwoordenVerwijderen