Helena's Miniatures

Helena's Miniatures

donderdag 6 december 2012

Het Openluchtmuseum Arnhem

Inspiratie | 02 Oktober 2011 | 20:43:02
 
Ik ben op 24 September een dagje naar het Openluchtmuseum in Arnhem geweest. Dit was i.v.m. een jubileum van een vereniging en daarom was er s'middags een rondleiding door het park. Voor de rondleiding heb ik zelf nog even rondgekeken en natuurlijk het bekende snoepwinkeltje Zus en Jet bezocht. Een inspiratiebron voor mijn markthuisje wat als snoepwinkeltje wordt ingericht.





 
 
 
 
 
 
 
 
Ik heb wel gezien dat ik nog heel veel snoep moet maken voor mijn eigen winkeltje om het echt te laten lijken!
 
 
 
Het bleek die middag wel dat je met een gids veel meer achtergrondinformatie   van het leven van vroeger wordt verteld zodat het   wonen en leven van vroeger nog meer gaat leven voor je. Onze groep had een gids die vroeg of er nog speciale wensen waren ....ja .....voor mij wel....het hindelooperhuisje natuurlijk!
 
Eerst hebben we wat andere huisjes bekeken zoals een huisje wat op de Veluwe heeft gestaan.
 
 
 

 
In dit huisje was ook een voorbeeld opgesteld van het dragen van hoofddeksels/doeken in het kader van het thema in het museum : "Hollandese nieuwe" over de effecten van  migratie.
 
 
 
 
 
 
Bij de klederdracht van de Hindelooper vrouwen was ik dit ook al tegen gekomen dat het haar voor de buitenwereld niet zichtbaar mocht zijn. Goed om dit is naast elkaar te zien dat een goede 100 jaar geleden het bedekken   van haar/hoofd voor ons ook een normale zaak was.
 
 
Een vissershuisje werd ook bekeken...een kleine impressie doormiddel van deze foto's:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Als laatste huisje van de rondleiding werd het Hindelooperhuisje bekeken. De gids wist er zelf niet zoveel van te vertellen omdat hij er nog niet zo vaak in een rondleiding was geweest. Maar ja dat was niet erg...ik had me hier tijdens de workshop Hindelooperkamer al aardig in verdiept. Ik vond het ontzettend leuk om te zien   dat alles wat ik daar zag  ook straks   in mijn   Hindelooper kamer komt ....dus de kijkkast is een goede kopie van het oude Hindelooper huis.
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Wat een prachtig schilderwerk...dat zal ik nooit kunnen evenaren dat ik ben ik me goed bewust.
 
 
 


 
 
 
 
 
 
 
Dit paneel hing buiten aan de muur aan de voorkant van het huisje.
 
 
Na de rondleiding ben ik zelf nog even op pad gegaan en kwam ik deze ouderwetse Speelgoedwinkel tegen...de moeite waard om op de foto te zetten...zo sfeervol!
 
 
 



 
 
Op de terugweg richting het feestdiner in de Kasteelboerderij i.v.m. het jubileum nog even bij het Kruidenierswinkeltje binnen gestapt om een paar oud Hollandse stofjes te kopen die ik eerder die dag had zien liggen.
 
 
 
 
 
Een prachtige dag om te zien en te ervaren hoe vroeger het leven en wonen eruit zag.
 
 

2 opmerkingen:

  1. Helma, een leuk verslag geworden van je belevenissen. Met de foto's erbij gaat het verhaal nog meer leven. Mooie lapjes trouwens...... goed idee om te delen!

    Wat bof ik toch weer met zo'n zus die van die mooie dingen weet te vinden.


    door: thea65
    thea65.punt.nl 2011-10-02 22:12:18

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk verslag met mooie foto's! Ik hoef nu niet meer naar het openlucht museum, haha...
    door: jolinda2000
    jolinda2000.punt.nl 2011-10-03 09:39:03

    BeantwoordenVerwijderen