Helena's Miniatures

Helena's Miniatures

zaterdag 8 december 2012

Handwerkalbum Part 7

Draad opnaaien
Het Handwerkalbum | 13 Februari 2012 | 15:08:15
 
De derde bladzijde van het Handwerkalbum is gemaakt met de techniek "Draad opnaaien". voeger werd deze techniek veel gebruikt voor kleding. De kleding werd versierd met opgenaaid sierdraad  of band. Maar om dit na te maken voor 1:12 wordt er een draad opgenaaid in plaats van band om een zelfde effect te krijgen. Je kunt deze techniek ook voor andere miniatuurtjes gebruiken dan kleding bv kussens en stoelen.
Zelf heb ik ooit in de 70-tiger flower power jaren op de middelbareschool een jute schoudertas gemaakt met een gevlochten schouderband van sisaltouw. De voorkant moest ik met sisaltouw in verschillende vormen versieren...eigenlijk ook een vorm van draad ( touw) opnaaien. 
 
Dit keer heb ik niet mijn eigen fantasie voor het patroon gebruikt........ik vond deze in elkaar lopen hartjes erg mooi van Marianne de Bruijn die beschreven werd in de DHN....een klein voorproefje voor Valentijnsdag. Ik heb eerst het patroon ingescand en verkleind naar de maten van mijn Hanwerkalbum, het patroon afgedrukt op vlieseline en op de achterkant van het stof gestreken en extra met een draad nog aan het stof vastgeregen. Je werkt met deze techniek vanaf het patroon aan de achterzijde van het stof, aan de voorkant leg je je draad die je met een overhandssteekje vast naait. Ik heb voor de draad Venne zijdegaren 60/2 gebruikt in de kleur Linnenwit.
 
 
 
                                                                    
 
 de achterkant
 
 
 
                            
 
 
de voorkant
 
 
 
Met dit als resultaat:
 
 
 
 
 
 
                        Het stukje stof is 2,4cm bij 3,1 cm groot. 
 
 
 
 
                  
 
Nu duurt het even wat langer voordat bladzijde vier verschijnt. Ik ben nog bezig met het  materiaal hiervoor te verzamelen.  De techniek van de komende bladzijde zal ook wat meer borduurtijd in beslag nemen....maar dit wordt zeker vervolgd. 
                                     

14 opmerkingen:

  1. Wat een schattig hartje is dat geworden en wat staan die 4 borduurtjes bij elkaar al prachtig.
    De beschrijving van deze techniek snap ik zo maar ineens :-) Op mijn techniekenlijstje voor het Matryoshka Journal heb ik stiksteken staan, maar deze techniek is misschien nog wel leuker, ik hou het in gedachten.
    En nu ben ik natuurlijk ook heel benieuwd naar wat je voor nieuwetechniek gaat maken, dat je daar spullen voor moet verzamelen.


    door: minifantasy
    minifantasy.punt.nl 2012-02-13 15:15:34

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor het eerst dat ik een slang leuk vind.
    Groetjes, Nienke.

    door: woudaswondertjes
    woudaswondertjes.punt.nl 2012-02-13 15:43:36

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha ha, dat was de slang. Ik bedoel dat dit weer een leuke bladzijde er bij is.
    Groetjes, nienke.

    door: woudaswondertjes
    woudaswondertjes.punt.nl 2012-02-13 15:44:48

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helma geweldig, ik wou dat ik dat ook kon. Groetjes Ada

    door: Ada
    adapop.punt.nl 2012-02-13 15:47:09

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat heb je heel netjes gedaan Helma, het handwerkalbum wordt gewoon prachtig!
    gr. Kootje

    door: inemini
    inemini.punt.nl 2012-02-13 18:14:02

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Helma,
    Toevallig had ik juist het weekend een borduurpakket van T. Adri in mijn hand, waar deze steek ook in uitgelegd wordt.

    Groetjes, Thea

    door: thea65
    thea65.punt.nl 2012-02-13 19:48:50

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Helma, dat is mooi gedaan en zo klein wel een heel werkje geweest maar zeer de moeite waard en van mij een avond groet van Sija

    door: sijaspuntlog
    sijaspuntlog.punt.nl 2012-02-13 20:45:27

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel erg mooi Helma!

    door: margrietvanderzee
    margrietvanderzee.punt.nl 2012-02-13 21:20:16

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goh Helma,je hebt je roeping gemist:
    Je had handwerklerares moeten worden!!!

    Groetjes,Wil

    door: minidesign
    minidesign.punt.nl 2012-02-13 21:32:40

    BeantwoordenVerwijderen
  10. het wordt echt steeds mooier dat boek van jou




    groetjes Kitty

    door: keetje
    keetjespoppenhuis.punt.nl 2012-02-13 23:02:53

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wordt al heel mooi Helma, dat hart is heel leuk! Groetjes, Jolinda.
    door: jolinda2000
    jolinda2000.punt.nl 2012-02-14 07:44:37

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Alweer zo'n mooie bladzijde erbij! Knap hoor :-)

    Liefs Jollie

    door: alittlemoreminis
    alittlemoreminis.punt.nl 2012-02-14 19:41:11

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het ziet er weer mooi uit!

    door: A. Bouwman
    kleinevingers.punt.nl 2012-02-15 10:36:40

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Helma,

    Bedankt voor je reacttie en het antwoord op jouw vraag is:

    Ja,die meubeltjes heb ik inderdaad zelf gemaakt.

    Een tekening had ik niet,dus heb ik ze gemaakt vanaf een afbeelding.

    T.z.t.maak ik foto's van alle meubeltjes en zet die op onze weblog.

    Iet vindt jouw handwerkalbum heel mooi !! Gewoon door gaan,Helma !!!

    Liefs,

    Iet en Hein.

    door: 2012-02-21 12:51:17

    BeantwoordenVerwijderen