Helena's Miniatures

Helena's Miniatures

donderdag 6 december 2012

Helma's Keukensetje

Workshop OLMC Helma's Keukensetje
On Line Mini Club | 17 November 2011 | 22:24:59
 
Vanavond heb ik voor de leden van het OLMC de workshop Helma's Keukensetje gegeven. In september en oktober ben ik hier druk mee bezig geweest om dit voor te bereiden, zelf maken, foto's maken , werkbeschrijving maken en een workshoppakketje samenstellen.  Het idee van deze workshop was al eerder ontstaan.......Een paar jaar geleden liep ik op de beurs in Arnhem en zag daar leuke ruitstofjes te koop.Op dat moment kwam er een herinnering bij mij boven drijven dat ik als 8-jarig meisje een schortje had geborduurd op ruitstof met een koninginnensteek en een zigzagsteek. Ik heb de geruite stofjes toen gelijk gekocht met het idee ooit dit in 1:12 uit te proberen. Twee jaar geleden heb ik als verjaardagsswapje voor twee poppenhuisvriendinnen het schortje en de pannenlappen al een keer gemaakt. Nu voor de leden van de On Line Mini Club is het een compleet keukensetje geworden waarbij ik ook een techniek met vliesofix , die ik deze zomer voor het eerst gebruikt heb, er in verwerkt heb. Ook de deegroller, garde, bakplaatje, cupcakes en broodjes zijn in de workshop verwerkt. Het opengeslagen kookboekje is de workshop die ik vorig jaar gegeven heb bij het OLMC.
 
 
 
 
 
Ik ben benieuwd hoe de uitwerking van de workshop  bij de andere lede

15 opmerkingen:

  1. Het setje is schattig en het verhaal erbij is erg leuk om te lezen.

    Groetjes van J

    door: minifantasy
    minifantasy.punt.nl 2011-11-18 07:26:35

    BeantwoordenVerwijderen
  2. was het gezellig gisteravond ik ga zo kiijken naar de resultaten





    groetjes Kitty

    door: keetje
    keetjespoppenhuis.punt.nl 2011-11-18 08:26:45

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk workshopje Helma. Vroeger werd dat vaak gedaan: ruitveranderen. Was leuk om te doen, vond ik altijd.
    door: jolinda2000
    jolinda2000.punt.nl 2011-11-18 08:56:51

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hartstikke leuk ,en mooi gemaakt Helma!!!

    En nostalgie:
    Herinneringen aan de eerste lessen" nuttig handwerken"komen weer boven.....
    terwijl de jongens buiten mochten spelen of timmeren.....

    ........je eerste,moeizaam gebreide katoenen droedel waar een gat ingeknipt werd dat vervolgens weer dicht gemaasd moest worden....

    en ruitveranderen op een schort.....[bij ons gelukkig een halve]
    die met de hand genaaid moest worden
    terwijl mijn moeder een naaimachine had

    Leuk toch dat we dit nu met zoveel liefde in miniatuur maken:
    wie had dat ooit gedacht.....

    Groetjes,Wil




    door: minidesign
    minidesign.punt.nl 2011-11-18 10:11:44

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgens mij was jij meer van het timmeren of niet Wil.. Bij mij was het ook een half schortje en gelukkig niet bij handwerken maar bij een club.....en daar was de druk niet hoog...was ontspanning, Misschien dat het daarom wel is blijven hangen en ja handwerken is wel mijn ding....die koniginnensteek is mij altijd bij gebleven..vond het als meisje heel wat dat je twee maal in het zelfde hokje mocht borduren.....

    Groetjes helma

    door: helma58
    helma58.punt.nl 2011-11-18 10:18:29

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is een heel leuk setje Helma. Ik heb ook op school dat stof versieren of veranderen geleerd. En dan daarna ook smocken. Erg leuk. Bij bejaardenhuizen maken ze zo ook nog wel tafellakens en schorten. Ik heb er ook 1 1:1 gekocht.
    Groetjes, Nienke.

    door: woudaswondertjes
    woudaswondertjes.punt.nl 2011-11-18 10:48:08

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ow ja tranen met tuiten met dat leren mazen! het setje is schattig!

    door: nalladris
    nalladris.punt.nl 2011-11-18 11:05:06

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ooooo.... Wat een leuk setje.!!!

    En wat een nostalgie,....ik vond stof veranderen en versieren erg leuk (nog steets )
    Ik zou ook zo graag nog een een mooi wand kleed maken.

    gr, CL.

    door: Clari
    clarimini.punt.nl 2011-11-18 11:41:52

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Och ja....... nuttige handwerken hahahaha! Maar dit is een schattig setje Helma, heel leuk bedacht!
    gr. Kootje

    door: inemini
    inemini.punt.nl 2011-11-18 11:53:15

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat mooi Helma!! Ik ben gelukkig van de generatie waar zowel jongens als meisjes handwerken en handenarbeid kregen

    door: margrietvanderzee
    margrietvanderzee.punt.nl 2011-11-18 11:55:44

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk om die borduurwerkjes voorbij te zien komen, ze zijn zo mooi.
    Ik heb geen idee hebben hoe te werken met flisifix.
    Mijn eerste lapje met alle borduur steekjes van school heb ik nog en is mij toch dierbaar .
    Thuis moest ik iedere dag een aantal toeren breien en in het laatste stukje van de wol of katoen zat een munt, hoeveel??? geen idee .

    groetjes Willy




    door: minimax
    minimax.punt.nl 2011-11-18 15:16:39

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Helma, het ziet er prachtig uit,ik heb het vroeger ook gedaan,maar in het miatuur!!! Blij ,dat ik het bij je gezien heb,groet Wiena.

    door: wiena
    geen 2011-11-18 19:09:26

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het is een prachtig setje!!

    Vroegah....zucht....vroegah....ik heb ook handwerkles gehad. Op de lagere school waren de jongens en meisjes gesplitst maar op het voortgezet onderwijs kregen we wel samen handenarbeid maar de meiden gingen alleen naar handwerkles. Geen idee wat je jongens dan deden.... Gelukkig hoefde ik niet te mazen.

    Groetjes
    Sjoukje

    door: maisondupompier
    maisondupompier.punt.nl 2011-11-18 19:25:38

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja het is inderdaad een enog project, ik ga er zo snel mogelijk aan beginnen, maar eerst moet ik nog even een cadeautje maken.

    door: jody
    jody.punt.nl 2011-11-20 10:22:01

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Helma, het was ook leuk om met de workshop bezig te zijn. Wel veel werk hoor!!!! .... maar dan heb je ook wat (een deel van mijn kostschool keuken)

    door: thea65
    thea65.punt.nl 2011-11-18 19:13:20

    BeantwoordenVerwijderen