Helena's Miniatures

Helena's Miniatures

zaterdag 8 december 2012

Handwerkalbum Part 5

Ruit veranderen
Het Handwerkalbum | 01 Februari 2012 | 11:01:09
 
De eerste bladzijde van het handwerkalbum is een voorbeeld van Ruit veranderen....of zoals de meeste het kennen onder de noemer stofversieren. Vroeger werd deze techniek veel gebruikt in keukens voor gordijntjes, tafelkleden, pannelappen, valletjes langs de planken ( bijv. bij de pannen of schoorsteen) etc. en natuurlijk schortjes. Dit laatste was voor mij ook de eerste kennismaking met het ruit veranderen. Ik heb als acht jarig meisje op een club een half schortje gemaakt met deze techniek.
Ik heb geprobeerd om op deze eerste bladzijde van het Handwerkalbum te laten zien wat een kleur draad doet met de stof.
 
 
 
 
 
Het geborduurde stukje stof is 3,1cm bij 2,4 cm. Het was nog even zoeken naar zo'n stofje met een klein ruitje. Het Handwerkalbum wat ik maak is   kleiner dan het staat beschreven in De DHN dus het moest een beetje qua ruitje in verhouding zijn. Uiteindelijk heb ik een heel klein lapje gevonden in de miniatuur Hindelooper kast die ik een paar jaar geleden gekocht heb van verjaardagsgeld van een groep vrienden( dit kun je lezen onder de rubriek cadeautjes op mijn site). De Hindelooper dame was even afwezig en het huis was verlaten dus even de kast geopend en dit mooie lapje eruitgehaald.  ...haha de Hindelooperkamer staat nog half leeg en te wachten op inspiratie...zo kan je natuurlijk makkelijk wat wegpakken !
 
 
 
 
 
 
Wat je met deze techniek bijvoorbeeld kan doen hebben de meeste al gezien aan het voorbeeld van de workshop Helma's keukensetje die ik gegeven heb in November 2011 aan de leden van het OLMC.
Dit is een workshop   die ik geschreven heb met in gedachte het schortje wat ik vroeger heb geborduurd..uiteindelijk is het een compleet keukensetje geworden.
 
 
 
 
 
 

17 opmerkingen:

  1. Leuk geworden Helma. Met zo'n schortje heb ik het vroeger ook op school geleerd. Ik heb het misschien nog ergens liggen.Ik gebruikte het als poppenschort. Zo liggen er nog meer van die proeflapjes. Moest je een lapje breien en dan knipte de juf er een gat in, wat jij dan weer mocht dichtmazen. Had ik toch de pest in. maar nu weet je dus nog hoe het moet. Lol
    Groetjes, nienke.

    door: woudaswondertjes
    woudaswondertjes.punt.nl 2012-02-01 12:33:23

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had ook zo'n juf op school. Nam het mee naar huis die werkjes en mijn moeder maakte t voor me af - ze vond het veel te moeilijk voor een kind: die hoeven nog niet aan een uitzet te werken was haar uitspraak erover.

    Het album is prachtig Helma!

    door: Mincka
    acknim.punt.nl 2012-02-01 13:16:17

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel erg mooi Helma!
    gr. Kootje

    door: inemini
    inemini.punt.nl 2012-02-01 16:42:28

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi allemaal.

    door: jody
    jody.punt.nl 2012-02-01 17:07:06

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oooo.......... wat knap dat boekje.
    Het is ook z'n leuk werk 1op1.
    En de keuken set is ook weer mooi.

    gr, CL.

    door: Clari
    clarimini.punt.nl 2012-02-01 17:32:21

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Knap hoor zo'n album maken, dat zal straks als het af is wel heel apart zijn.

    Groetjes van J.

    door: minifantasy
    minifantasy.punt.nl 2012-02-01 21:46:57

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ben heel benieuwd hoe dat er uit zal zien. Wat een werk zeg! Groetjes, Jolinda.
    door: jolinda2000
    jolinda2000.punt.nl 2012-02-02 08:48:06

    BeantwoordenVerwijderen
  8. heel mooi !!!

    Corine

    door: corined
    corined.punt.nl 2012-02-02 09:47:21

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat knap Helma, ik ben benieuwd als het af is Groetjes Ada

    door: Ada
    adapop.punt.nl 2012-02-02 11:58:01

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bedankt voor jullie leuke reacties...het is ook echt genieten als ik naar het handwerkalbum kijkt en erg leuk om te doen...veel denkwerk wel ..omdat ik het toch kleiner maak....maar het blijft een uitdaging...soms zoals blz 2 ...iets nieuws voor mij...om het in een hoek te gooien ....maar gelukkig heb ik veel geduld en het is gelukt!! nu nog afwerken. dus wordt vervolgd....

    Groetjes helma

    door: helma58
    helma58.punt.nl 2012-02-02 12:45:20

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat ziet er prachtig uit.Ik heb mijn lapje met borduursteken nog liggen , toen was ik 13 dus heel lang geleden.
    groetjes Willy


    door: minimax
    minimax.punt.nl 2012-02-02 13:50:59

    BeantwoordenVerwijderen
  12. echt geweldig mooi



    groetjes Kitty

    door: keetje
    keetjespoppenhuis.punt.nl 2012-02-02 15:25:16

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat zijn van die kunstwerkjes waar je trots op mag zijn en heerlijk van kan genieten!
    Groetjes, Roelie

    door: prinsessofie
    prinsessofie.punt.nl 2012-02-02 17:34:22

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tis weer schitterend Helma! en ook ik was de klos op school met dat gat er in knippen,maar had en heb een lieve moeder :-)

    door: nalladris
    nalladris.punt.nl 2012-02-02 21:22:07

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig!!! Wat een mooi werk Helma :-)

    Liefs Jollie

    door: alittlemoreminis
    alittlemoreminis.punt.nl 2012-02-03 13:27:58

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel mooi geworden hoor! Ben alweer benieuwd naar je volgende pagina...
    Groetjes Aurora

    door: a.bouwman
    kleinevingers.punt.nl 2012-02-05 12:08:23

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Helma,
    Ook dit borduurseltje is weer erg mooi geworden, je bent lekker bezig!
    Groetjes, Thea

    door: thea65
    thea65.punt.nl 2012-02-01 11:43:38

    BeantwoordenVerwijderen