Helena's Miniatures

Helena's Miniatures

zondag 9 december 2012

A little rug with Roses Part 1

A little rug with roses
Miniborduren | 10 April 2012 | 16:55:42
 
Een week geleden ben ik lid geworden van de Petit Pointers. Een internationale groep die heel veel kennis in huis heeft met betrekking tot miniatuur borduren. Met het Handwerkalbum verkleinen liep ik toch tegen een aantal vragen op en zodoende heb ik mij aangemeld .  In deze week heb ik al zoveel dingen bijgeleerd en zoveel mooie borduursels voorbij zien komen....dan ben ik echt nog een beginneling! . Vooral het borduren van een tapijt voor in het poppenhuis wordt door veel leden gedaan .... met de prachtigste patronen. Sommige werken er maanden/jaren aan. De voertaal is Engels dus ook nog goed om mijn Engels op te halen. Je begrijpt nu natuurlijk ook de titel in het Engels.
Door het zien van al die mooie tapijten begon het bij mij te kriebelen om naast het handwerkalbum  iets anders te borduren. Voor het fijne silkgauze adviseerde ze mij om met een kussentje te beginnen...dat bewaar ik lekker voor mijn zomervakantie....ik heb al een prachtig patroon in de gedachten.  Ik heb nu een workshoppakketje opgezocht wat ik ooit in mijn begin jaren in Arnhem gekocht heb (1996/1997)...ik was gelijk verliefd op de rozen die in het midden komen weet ik nog. Het Borduurpakketje is in een doos verdwenen tot afgelopen week. Het pakketje is nog nooit open gemaakt en gelezen en het schets mijn verbazing nu dat het een patroon van Marijke Bindels is...ja  de Marijke van de ornamentjes...vroeger verkocht ze deze borduurpakketjes op de beurs. Het wordt geborduurd met 3 draden, een fijne wollen draad, en 2 dunne katoenen draden op 25 count kaaslinnen. Natuurlijk is dit veel groffer als wat bij de petit pointers wordt gedaan maar goed voor mij om mee te beginnen en het motto is al een tijdje eerst afmaken wat je in huis hebt. Gisteren heb ik een begin met het borduurwerkje gemaakt en de S-rand geborduurd in lichtbruin. Vandaag de ecru kleur erlangs. Volgens de beschrijving mag ik nu beginnen met de rozen..... dat wordt behoorlijk wisselen van kleuren heb ik gezien. 
Het borduren zelf is erg leuk , je  ziet het patroon groeien. Alleen de garens zijn een ander verhaal. Heb je een foutje gemaakt ...is het haast niet meer uit te halen.. en de draden breken dan. Frogging noemen ze dat bij de petit pointers als het tegen zit met je borduurwerk.
Op de 10e van elke maand wordt er bij de petit pointers een foto geplaatst van je werk. zodat de er een stimulans is om door te gaan...een leuk idee wat werkt heb ik gezien.
Het is vandaag de 10 e dus hier mijn resultaat tot nu toe. 
 
 
 
 
 
 
Zo................ en nu op naar de 10 e van Mei!
 
 
 

12 opmerkingen:

  1. Het is ook echt iets wat bij jou hoort Helma! Prachtig!

    Ik wens je heel veel succes!

    door: nalladris
    nalladris.punt.nl 2012-04-10 18:40:04

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel elke maand ook hier laten zien hoor
    Het klinkt heel erg leuk!

    door: margrietvanderzee
    margrietvanderzee.punt.nl 2012-04-10 19:35:23

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helma, wat leuk zeg en omdat het echt je ding is is het leuk een groep te hebben gevonden waar jij ook nog het nodige kan leren.
    Ben benieuwd hoe het in het echt er uit ziet!

    Groetjes, Thea

    door: thea65
    thea65.punt.nl 2012-04-10 19:59:49

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O, daarom ben je zo stil! Ben benieuwd hoe het er verder uit gaat zien, duurt nog wel erg lang, haha. Maar dit is al veelbelovend. Groetjes, Jolinda.
    door: jolinda2000
    jolinda2000.punt.nl 2012-04-10 20:09:13

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ooh wat reuze knap!!!!!!!!! zo fijntjes!!! petje af hoor.

    groetjes Petra

    door: petranina
    petranina.punt.nl 2012-04-10 20:13:23

    BeantwoordenVerwijderen
  6. "Just your cup of tea"

    Knap hoor...dat borduurwerk. Ik heb alleen maar last van "Frogging".
    Ben benieuwd naar de roosjes.

    Groetjes
    Sjoukje

    door: maisondupompier
    maisondupompier.punt.nl 2012-04-10 20:39:13

    BeantwoordenVerwijderen
  7. word vast mooi je hebt het in ieder geval keurig voorbereid met slinger en midden draad groetjes Kitty
    door: keetje
    keetjespoppenhuis.punt.nl 2012-04-11 09:05:08

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oefffff.....wat een kei ben je toch om dat zo perfect voor elkaar te krijgen!

    Groetjes,Wil

    door: minidesign
    minidesign.punt.nl 2012-04-11 09:33:42

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is echt wat voor jouw Helma.
    Leuk dat je z'n groep borduurvrienden hebt gevonden op het net.
    Je hebt nu wel een stok achter de deur.

    Laat je bij ons ook elkemaand de vorderingen zien ???

    gr, CL.

    door: Clari
    clarimini.punt.nl 2012-04-11 11:26:09

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk. Ik ben benieuwd naar al je 10e van de maand werkjes. Dit ziet er al goed uit.
    Groetjes, Nienke.

    door: woudaswondertjes
    woudaswondertjes.punt.nl 2012-04-11 12:46:06

    BeantwoordenVerwijderen
  11. het ziet er nu al heel sjiek uit

    groetjes trui

    door: truispoppenhuis
    truispoppenhuis.punt.nl 2012-04-11 16:56:38

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw, ik vind dat zoooo knap!! Het ziet er erg mooi uit al.

    Liefs Jollie

    door: alittlemoreminis
    alittlemoreminis.punt.nl 2012-04-13 17:02:16

    BeantwoordenVerwijderen