Helena's Miniatures

Helena's Miniatures

zondag 9 december 2012

Willem Duduk

Het werk van Willem Dudok
Inspiratie | 24 April 2012 | 00:09:52
 
Gisteren tijdens een fietstocht   met een groep vrienden door Hilversum en omstreken heb ik kennis gemaakt met het werk van   Willem Marinus Dudok( 1884-1974).
 
 
 
 
 
Willem Dudok was   eigenlijk Militair opgeleid maar tekende veel in zijn vrije tijd. Dit had tot gevolg dat hij eerst in Leiden een baan kreeg als plaatsvervangend   directeur publieke werken en 2 jaar later in 1915 werd hij directeur publieke werken in Hilversum.  In 1928 werd hij op eigen verzoek benoemd tot gemeentelijk architect van Hilversum om zo zich helemaal te kunnen wijden aan de opbouw  van Hilversum en met name het raadhuis in Hilversum waarvan de bouw in   1931  klaar was. Niet alleen het gebouw maar alle inrichting is ontworpen door Willem Dudok zelf. Naast het raadhuis in Hilversum heeft hij vele scholen, huizen en wijken ontworpen in Hilversum en in andere steden in Nederland en speciale gebouwen in het buitenland.
Het raadhuis van Hilversum is wel zijn bekendste en opvallendste werk  . Hier te zien op een foto.
 
 
 
 
 
 Wel heel leuk dat ik in dit raadhuis  gisteren een rondleiding heb gehad om het met eigen ogen te kunnen zien hoe deze architect/stedebouwkundige zijn tijd ver vooruit was...... een ongekende ervaring vond ik dit!
Naast het gebouw   werd   de hele inrichting door Willem Dudok ontworpen waarvan de volgende voorbeelden:
 
De kamer van de burgemeester:
 
 
 
 
 
 
 
 .  
Een vergaderzaal: zie ook de overeenkomst met de vloerbedekking , zelfs de lamp is ontworpen door Dudok en dat in en rond 1931
 
 
 
 
 
 
 
De trouwzaal met een tafel die geschonken is door de vereniging van huisvrouwen. Ik heb zelfs een foto gezien van een trouwerij uit de begin jaren 30 waar alle meubelen die nu te zien zijn er precies zo stonden als in die tijd. Het enigste verschil was dat er nu een bloemstuk op de tafel staat en toen een bloeiende geranium. Zelfs het marmer op de muur is in een bepaald patroon gelegd in verhouding met de stoelen.
 
 
 

 
 
 
 
 

 
 
In het hele raadhuis zie je overal deze klok aan de muur hangen , ook een ontwerp van Willem Dudok.
 
 
 
 
 
En de indirecte verlichting waar Dudok mee werkte
 
 
 
 
 
 
En als laatste een kijkje vanuit binnen op de binnentuin in het midden van het gebouw
 
 
 
 
 
Het was voor mij een ware ontdekkingstocht dat zo lang geleden...1931..... al zulke moderne inrichtingen werden ontworpen..Het begon echt te kriebelen  om ooit  een kijkkastje   in deze stijl te maken bijvoorbeeld de   trouwzaal lijkt met een echte uitdaging  .... verbazingwekkend want normaal gesproken ben ik helemaal geen voorstander van moderne inrichtingen in miniatuur. Ik heb me al bedacht dat ik de hele vloerbedekking zal moeten borduren want dat blokpatroon krijg je niet op een  andere manier  voor elkaar!
 
Ik blijf toch nog maar even dromen....... eerst de bestaande projecten tot een goed einde brengen!
 
 

2 opmerkingen:

  1. Ja, dat is zeker heel mooi, in die tijd alles al zo strak kunnen maken! Waarom maak je niet het hele gemeentehuis na? ( geintje). Groetjes, Jolinda.
    door: jolinda2000
    jolinda2000.punt.nl 2012-04-24 09:23:35

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke ontdekkingstocht he! Wel even uit de buurt, maar zeker de moeite waard om eens gezien te hebben lijkt me!

    Groetjes, Thea

    door: thea65
    thea65.punt.nl 2012-04-25 17:43:09

    BeantwoordenVerwijderen