Helena's Miniatures

Helena's Miniatures

dinsdag 4 december 2012

Markthuisje Part 10

De drie Markthuisjes
Markthuisjes | 03 Augustus 2011 | 23:53:47

 
Op mijn verjaardag begin Juli heb ik het derde Markthuisje gekregen wat ik als een boekwinkeltje ga inrichten. Dit Markthuisje heeft mooi ingegraveerde steentjes die ik straks ga bewerken met verschillende kleuren verf 
 
 
 
 
 
 
Verder heb ik voor dit boekwinkeltje nog twee bouwpakketjes  van meubels gekregen : een boekenkast en een bibliotheektrapje met lessenaar.
 
 
 
 
 
Het Marktstraatje is nu voorlopig compleet:
 
Het Snoepwinkeltje:  "de Soete inval"...de buitenkant hiervan moet zeker nog wat ouder gemaakt worden en de dakkapel moet er nodig op
 
 
 
 
 
Het Hoedenwinkeltje: "le Bonnet" . Dit Markthuisje krijgt een luxe afwerking, beneden de winkel en boven het atelier waar de hoedjes gemaakt worden 
 
 
 
 
 
En nu dus  het Boekenwinkeltje: "'t Boeckenhuus" waar op de bovenverdieping een afdeling kinderboeken komt.
 
 
 
 
 
Even laten zien hoe het Marktstraatje eruit kan komen te zien........
 
 
 
 
 
en even de huisjes van plaats verwisseld.........deze laatste indeling lijkt mij het leukst!
 
 
 
 
 
De ingegraveerde naam en datumbordjes komen net als de markthuisjes van Atelier 'eenoptwaalf" . De ingegraveerde houten bordjes heb ik van Stineke cadeau gekregen voor mijn verjaardag.
 
De anno datums zijn niet zomaar gekozen......
"de Soete Inval" Anno 1903 verwijst naar het geboortejaar van mijn oma die in mijn jeugd bij ons in huis heeft gewoond. s'Avonds gingen wij haar op haar kamer altijd gedag zeggen en wij mochten dan een snoepje pakken uit een glazen kip op de kast...dat vergeet je nooit meer....het snoepwinkeltje past dus bij haar!
" le Bonnet   1893 " geeft het geboortejaar aan van mijn andere oma die ik niet anders gekend heb met dat wanneer ze naar buiten ging een hoedje op had en met een stok op pad ging. Wanneer zij ergens niet mee eens was kon ze met de stok driftig in de lucht zwaaien. En ze vond het helemaal niks dat wij uit baldadigheid stiekem af en toe in de gang haar hoedje op zette. Oh wee....dan ging de stok weer omhoog. In het Hoedenwinkeltje komen dus naast hoeden, paraplu's en accessoires ook een paar mooie dameswandelstokken te staan.
"t Boeckenhuus" anno 1921 is het geboortejaar van een tante die mijn opa en oma ( die van de stok)  stimuleerde om met kerst voor alle kleinkinderen een leesboekje te kopen. Zo kom ik aan een hele verzameling kinderboeken van W. G.  v.d. Hulst. Wie kent ze niet Anneke en de Sik, Het wegje in het koren, allemaal zwarte poesjes , de bengels in het bos, het klompje wat op het water dreef etc..
 
En nu weer de draad oppakken na de vakantie om verder te gaan met de Markthuisjes...als eerste moet natuurlijk het snoepwinkeltje af.....
 
Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen van de Markthuisjes.......
 

7 opmerkingen:

  1. Eerdere reactie:
    Ik vind je markthuisje zo leuk en als ze zo naast elkaar staan is het een prachtig straatje. Ik vind het verhaal er achter ook heel mooi
    Groetjes van Erica

    door: minihobby
    minihobby.punt.nl 2011-08-04 08:04:59

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eerdere reactie:
    Schitterend Helma!! Het wordt zo een heel mooi straatje! En het verhaal dat er achter zit maakt het wel heel speciaal!!

    door: margrietvanderzee
    margrietvanderzee.punt.nl 2011-08-04 08:28:59

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eerdere reactie:
    Wat een prachtig emotioneel verhaal! En Helma je huisjes zijn schattig!

    door: nalladris
    nalladris.punt.nl 2011-08-04 10:50:55

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eerdere reactie:
    Helma,
    wat leuk om het verhaal achter de jaartallen te horen. Ik was erg benieuwd wanneer de huisjes op de site kwamen, dus al een paar dagen aan het wachten en nu dus vanaf mijn vakantieadres even een blik kunnen werpen. Erg leuk geworden....
    Groetjes, Thea

    door: Thea van Hasselt
    www.mijnwebwinkel.nl/winkel/minidoor 2011-08-04 20:17:26

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eerdere reactie:
    Wat een leuke winkeltjes, ben erg benieuwd naar de inhoud. Aan de buitenkant zien ze er erg leuk uit.
    Veel plezier met het in elkaar zetten van de meubeltjes.

    Miniatuur Groetjes Aurora

    door: A. Bouwman
    kleinevingers.punt.nl 2011-08-05 08:11:28

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eerdere reactie:
    Hoi Helma, ik liep een beetje achter met lezen op je weblog maar nu ben ik weer helemaal bij :-) Je markthuisjes worden mooi en het verhaal achter de jaren was leuk om te lezen, ook ik kreeg de boekjes van Van de Hulst toen ik klein was. Mij viel 1921 meteen op, het is het geboortejaar van mijn vader en vandaag is hij toevallig jarig. Ik ben heel benieuwd naar je vorderingen! Groetjes, Chris

    door: tureluur
    tureluur.punt.nl 2011-08-06 11:56:14

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eerdere reactie:
    ohhh Helma wat een prachtige huizen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    wat heerlijk om aan zo iets moois te mogen werken!!!!!!!!!!!
    echt super gaaf!

    groetjes Petra

    door: petranina
    petranina.punt.nl 2011-09-14 12:03:45

    BeantwoordenVerwijderen