Helena's Miniatures

Helena's Miniatures

zondag 15 juni 2014

Het boek: "Het huis aan de GOUDEN BOCHT"


Vrijdagavond 13 juni werd ik door mijn ouders ingeseind dat er laat op de avond iets over een poppenhuis op Tv kwam in het programma Nieuwsuur. Oh leuk dacht ik en straks even kijken. Maar ja het voetballen van Nederland had ook mijn aandacht na een vuursalvo van doelpunten. Ik ben dus   die avond vergeten te kijken. Zaterdagochtend uit nieuwsgierigheid toch "Uitzending gemist" gekeken en ja hoor aan het eind van het nieuwsuur kwam er iets langs over een nieuw geschreven boek over een bekend Poppenhuis. Het Poppenhuis van Petronella Oortman uit het Rijksmuseum. Mijn vader had al tegen mijn moeder gezegd dat is vast een mooi verjaardagcadeau voor Helma.





Het huis aan de Gouden Bocht is een historische roman  van Jessie Burton.
De 32-jarige Britse Jessie Burton bracht in 2009 voor het eerst een bezoek aan Amsterdam en was gelijk verliefd op de grachten en herenhuizen. Wandelend door het oude centrum vormden zich in haar hoofd de eerste ideeën voor een roman die zich af zou spelen in deze prachtige omgeving. Ook het poppenhuis van Petronella Oortman, een van de hoogtepunten van de collectie van het Rijksmuseum, sprak erg tot haar verbeelding. Ze verwerkte haar research tot een indrukwekkende historische roman waarin ze een prachtig portret van Amsterdam in de Gouden Eeuw schetst. Het boek is al in verschillende talen vertaald en is net uit.


Waar gaat het verhaal over:
Amsterdam, 1686. Nella Oortman komt aan de prestigieuze Herengracht wonen, als jonge bruid van de bekende VOC-koopman Johannes Brandt. Ze is niet bepaald wereldwijs, en ze begrijpt niets van het huishouden waar ze in terechtgekomen is. Haar ongetrouwde, vrijgevochten schoonzus Marin, de neger Otto en het brutale dienstmeisje Cornelia maken er de dienst uit. Haar echtgenoot Johannes is meestal op reis en raakt haar nooit aan. Dan krijgt ze van hem een bijzonder cadeau: een poppenhuis. Het is net hun eigen herenhuis aan de gracht – maar dan in miniatuur. Vanaf dat moment ontvangt ze mysterieuze pakketjes voor haar poppenhuis. Wie is de geheimzinnige afzender die zoveel details van hun afzonderlijke privélevens lijkt te kennen? En zijn hun geheimen veilig in zijn handen?


 


Ik hou erg van het lezen van Historische romans en ik ben begin juli jarig dus ik moet nog heel even wachten op mijn cadeautje maar de voorpret is er nu al.

Mocht je het boek ook gaan lezen.....heel veel leesplezier!.



Groetjes en een fijne week,


Helma



3 opmerkingen:

  1. Oh Helma, wat lief en mooi van je ouders om daaraan te denken. Ik heb dit ook niet gezien ivm voetballen, dus dan kan ik het op de pc nog eens op mijn gemakje zien! Dat boek lijkt me ook wel wat om te lezen, misschien vind ik er nog wat extra ideetjes en inspiratie in voor het inrichten van mijn eigen grachtenhuis....;)!
    Wat fijn, dat jij wel zo jarig bent en het als verjaardagskado krijgt. Ikzelf ben al een paar maanden geleden jarig geweest en ik zal daarom wel tot volgend jaar moeten wachten.......ach ja, heb ik nog wat om naar uit te kijken toch ;0?!
    Dankjewel voor het delen van dit nieuwtje, erg leuk :D!
    Groetjes, Ilona

    BeantwoordenVerwijderen
  2. It sounds like a wonderful book, even if you have to wait a little while yet to get it. A wonderful gift from your parents.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Naar aanleiding van jouw post heb ik voor het eerst een 'uitzending gemist' gezien. Leuk hoor, kan ik ook nederlandse TV kijken! Ik heb even naar de engelse versie gezocht, en die komt pas op 3 juli op de markt! Gelukkig ben ik in het najaar jarig dus ik hoop ook op dit boek!

    BeantwoordenVerwijderen