Helena's Miniatures

Helena's Miniatures

zaterdag 1 februari 2014

"Beleef het Ganzenbord"


Beter te lezen als: "Ganzen(op) het bord"

Deze tekst stond bovenaan een uitnodiging voor een etentje met mijn vriendengroep met ....je raadt het vast al ...... Gans op de menukaart . Gisteren 31 Januari was het zover dat we rond half zeven met 23 personen mochten aanschuiven aan tafel in de huiskamer van een van mijn vrienden. Verschillende vrienden hadden geholpen om er een echte feestmaaltijd van te maken. We begonnen bij binnenkomst met een drankje en even later konden we gaan zitten aan de mooi gedekte tafels waar op verschillende punten een ganzenbordspel was neergezet........heel toepasselijk!. 





De eerste gang was een heerlijke soep, daarna een Amuse . Nadat er een gedicht was voorgedragen over ganzen werd "de Gans" geserveerd...een pootje en een deel van het borstfilet. Hierbij werd knolselderijpuree, spruitjes, stoofpeertjes en  tuttifrutti opgediend. Ik had nog nooit "Gans op het bord" gehad maar het smaakte heerlijk waarbij het pootje en het filet  beide een heel andere smaak hadden. Tussen de verschillende gangen door werd er van plaats gewisseld en het was onderhand 10 uur dat de borden van de hoofdmaaltijd werden weggehaald en het tijd was voor een heerlijk nagerecht: warme appel -en/of perenstrudel met vanilleijs en slagroom. Toen dit genuttigd was...vele schepten toch nog een keer extra hiervan op het schoteltje.....kwam het ganzenbordspel in zicht en ging de dobbelsteen driftig rond ...de put en de gevangenis kwamen voorbij en enkele domme gansjes ( waaronder ik zelf) wisten hier niet aan te ontsnappen. Tijdens het spel werd er koffie met  bonbons geserveerd.........het was  een hele gezellige avond zo met elkaar.

Zelf had ik nagedacht om ook wat bij te dragen aan deze avond en afgelopen woensdag had ik ineens een idee hiervoor. Het leek me leuk een miniganzenbord te maken als herinnering aan deze speciale "Ganzenavond" voor mijn vrienden. Via een vraag aan de On Line Mini Club kreeg ik van Henneke ( dank je wel hiervoor) een printje van het ganzenbordspel. Daarna heb ik er nog spelregels op internet bij gezocht om het Ganzenbordspel spel compleet te maken.


 


Na de koffie zo rond kwart over elf kwamen de minispelletjes uit mijn tas. Iedereen was helemaal verrast met het aandenken van deze bijzondere avond. Ze waren verbaast hoe klein het doosje was ( 2,8 cm bij 2 cm) en dat ik het zelf gemaakt had...het licht moest aan om alles goed te bekijken en er werden allerlei vragen gesteld hoe ik dat gedaan had. Ik werd toch wel een beetje verlegen van het applaus wat volgde. In ieder geval een mooi slot van de avond en  voor iedereen een blijvende herinnering van "Ganzen op het bord"!



 Groetjes Helma



12 opmerkingen:

  1. Sounds like a wonderful fun evening. Menu sounds delicious. What a lovely gift to give your friends as a reminder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helma, je hebt heel duidelijk een lekkere maaltijd gehad.
    Leuk dat je ganzenbord zo in de smaak is gevallen.
    Weten je vrienden weer iets meer van je.
    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een ontzettende leuk idee de maaltijd met een thema. Dat ze verbaasd waren over jouw miniatuurtje kan ik me voorstellen. Enig cadeautje om als afsluiting te geven. Zou je het printje van de doos hier kunnen plaatsen? Wij hadden vroeger n.l. precies dezelfde doos van ganzenbord...

    Groetjes Xandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Xandra, bedankt voor je leuke reactie. Wat je vraag betreft . Ten eerste :iI heb het printje gekregen van iemand en vind het dan niet netjes omdat te plaatsen op mijn blog.Ten tweede zit erop het voorbeeld een dikke zwarte veeg op het deksel van het doosje waardoor het plaatje nauwelijks zichtbaar was op de bovenkant. Ik heb met veel moeite dit redelijk ongedaan kunnen maken tijdens het afdrukken van het printje door bepaalde kleurinstellingen van deprinter te veranderen en dat na tig pogingen. Dit goede printje inscannen is geen optie omdat het al aan scherpte en helderheid heeft ingeleverd. Anders had ik het zeker geplaatst.

      Verwijderen
    2. Hallo Helma,

      Bedankt voor je uitvoerige reactie. Helaas dus voor mij... Zal ik toch nog even verder moeten zoeken.

      Groetjes Xandra

      Verwijderen
  4. Een toefje slagroom op de taart, en logisch dat het met luid applaus verwelkomt werd. Een heel leuk idee.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een idee om te onthouden, een maaltijd met een thema. En wat heb jij daar een leuke blijvende herinnering bij weten te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jemig Helma, wát een lekker en gezellig diner leek me dat. Het is duidelijk dat je ervan genoten hebt, ik vind het heel leuk voor je :D!! Ik heb nog nooit van zoiets als een 'thema'-diner gehoord.....
    Wat een leuk idee van jou om als afsluiter met je mini-ganzenbord te komen, geweldige vondst. Kan me voorstellen dat mensen daar het een en ander over wilden weten. Wat heb je dat spel met doosje mooi gemaakt trouwens :D!
    Liefs, Ilona

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het was vast een race tegen de klok om alle doosjes af te krijgen maar het resultaat mag er wezen.
    Zo leuk dat niet miniaturisten zo enthousiast zijn met een mini cadeautje!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo, jullie hebben een leuke avond gehad en wat een leuk minikadootje heb je bedacht! Ik snap dat je een applaus kreeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Helma, dank je wel voor je leuke reactie :)
    Zo te lezen heb jij een geweldige avond gehad, wat een apart idee, een diner met een thema !
    Ik kan me goed voorstellen dat iedereen stond te kijken van dat schattige mini ganzebord :)

    Lieve groetjes Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ontzettend leuk, jouw verhaal op je site. Met23 personen bij één van jullie vrienden thuis....hoe groot is dat huis en hoeveel tafels zijn er aaneengeschoven?? Ik vind het een hartverwarmend verhaal en je ieniemienie cadeautje vind ik een trouvaille. Fijn ook dat je lekker hebt gegeten.... ooit, in een grijs verleden toen ik nog getrouwd was, heb ik gans bereid en vond het ook heel smakelijk!! Maar ik had geen thema.... jammer!!
    Groet, Rya, Rotterdam

    BeantwoordenVerwijderen