Helena's Miniatures

Helena's Miniatures

donderdag 6 februari 2014

Het Ganzenbordspel


Vorige week was ik druk geweest met het maken van twaalf Ganzenbordspellen in miniatuur voor mijn vrienden en deze week was het voor mij tijd om er voor mezelf eentje te maken. Natuurlijk past dit helemaal in de Toyshop straks en mag dit spel dus echt niet ontbreken na de heerlijke Ganzenmaaltijd. Leuk straks een kast vol spelletjes  in de Toyshop waar een miniatuurfamilie kan snuffelen welk spel ze zullen kiezen om te kopen!
Ik had al bedacht dat ik zelf een dobbelsteen en pionnetjes erbij wilde hebben maar ja hoe maak je die zo klein..........dat was nog even denkwerk en wat uurtjes handwerk........maar het is gelukt!






Ik heb  vandaag ook nog wat informatie er bij gezocht over de geschiedenis van het Ganzenbordspel.  Ik vind dit zelf een van de leuke dingen van de miniatuurhobby.

Historici denken dat het Ganzenbordspel voor het eerst gespeeld werd na de Middeleeuwen. Vermoedelijk is het ontstaan aan het einde van de 16e eeuw en werd de oudst bekende versie hiervan tussen 1574 en 1587 als cadeau door Franciscus I de Medici (1541-1587) naar het hof van Filips II (1527-1598) van Spanje gestuurd. Via verschillende wegen kwam het spel in Frankrijk en Engeland. In 1597 werd het spel ingeschreven bij het Londense Stationer's Hall register.  In 1621 beschreef de Nederlandse dichter Jan Janszoon Starter (1593-1626) het Gansebort. Ook de beroemde Hugo de Groot (1583-1645) benoemde het spel. Hij had het in een tekst uit 1639 over het Ganzenspel.
In de 16e eeuw was het Ganzenbord een ontspannend spel voor adellijke kinderen, maar in de 17e eeuw werd het spel gebruikt om de jeugd iets te leren. In de 20e eeuw werd het spel veel als reclamebord gebruikt. Zelf heb ik natuurlijk in mijn jeugd hier ook van genoten in de 20e eeuw en ja in de 21e eeuw werd het gebruikt bij een themamaaltijd "Beleef het Ganzenbord".

Er bestaan heel veel verschillende uitvoeringen van het Ganzenbordspel, maar de indeling van het bord is steeds dezelfde.Het ganzenbord heeft altijd een speelvlak van 63 velden.
Het Ganzenbordspel beeldt een levensweg uit waarvan de loop wordt bepaald door het lot ( de  dobbelsteen). De dobbelsteenworpen zijn bepalend voor de uitslag wie er gaat winnen en alleen door vals te spelen kan je je kans om te winnen verhogen.
De Gans staat centraal in het spel en brengt in het spel geluk. Als iemand op het vakje met een gans komt mag hij het aantal ogen dat hij gooide weer vooruit.
De uitdrukking "in de put zitten" is afkomstig van het Ganzenbordspel. 


En gaan we nu allemaal het Ganzenbord uit de kast halen en spelen ? Heel veel plezier in ieder geval!




Lieve groetjes Helma

11 opmerkingen:

  1. Hallo Helma,
    Heel leerzaam de gescheidenis van het spel, mooi bord weer geworden.
    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het is prachtig geworden Helma, en dank je wel voor het opzoekwerk en de informatie.
    Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hola!!
    Esta muy bien hecho!! La verdad es que es un juego muy divertido para niños y mayores. Y gracias por la historia del Juego de la Oca.
    Saludos, Helena.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap hoor wat je gemaakt hebt. Dan blijf ik wel benieuwd hoe je de poppetjes gemaakt hebt Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Helma,

    Wat leuk dat je er pionnetjes en een dobbelsteen hebt bij gemaakt. Nu is het helemaal af.

    Groetjes Xandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en.... bedankt voor de informatie over de geschiedenis van het ganzenbordspel

      Verwijderen
  6. Het ganzenbord is heel erg leuk geworden. Prachtig, die pionnen en die dobbelsteen. Zo is het helemaal af!

    Groeten van Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  7. It looks such a lovely game. I must say I have never heard of the goose game. I also love doing research associated with things I find or make in miniature. It all adds to the interest of the hobby.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel leuk en mooi gemaakt Helma! Zelfs met pionnetjes en dobbelsteen, knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Helma! Net als jij houd ik ook van het opzoeken van info, die voor het maken van onze miniaturen relevant is. Zo leer ik elke keer weer wat bij, net als nu met jouw prachtige ganzenbordspel, dankjewel :D!
    Bovendien vind ik het reuze knap dat je die kleine pionnetjes en dat dobbelsteentje erbij hebt kunnen maken, geweldig, want dit is erg moeilijk om te doen, lijkt mij!
    Ik wens je een heerlijk weekend, met misschien wel een spelletje ganzenbord ;)?
    Liefs, Ilona

    BeantwoordenVerwijderen