Helena's Miniatures

Helena's Miniatures

vrijdag 15 maart 2013

Amish Kijkkamer Part 5

De Houtmand is af!

Het is al weer bijna drie weken geleden dat ik schreef over de Houtmand die ik gemaakt had voor de Amish Kijkkamer. Het recept voor het verouderen moest toen nog een paar dagen trekken...en ja na een paar dagen was er nog niets gebeurd met de vloeistof dus nog maar een paar dagen wegzetten dacht ik toen. Tot ik ineens het vorige weekend eraan dacht.....oeps helemaal vergeten....maar bij het pakken zag ik dat de vloeistof nu wel verkleurd was. Bij het openen van het bakje was het wel duidelijk dat het te lang had gestaan want er was geen schuursponsje meer te bekennen alleen wat bruinige stipjes op de bodem van het bakje.....dus geen roest maar wel veel vocht om te verouderen. Dit is het resultaat.....



Wel een heel verschil met de vorige foto van de Amish Kijkkamer Part 3!


Gisteren ben ik ondanks de kou een uurtje in de tuin aan het werk geweest en heb gelijk even hout gesprokkeld voor de Houtmand. Ik heb even bewust de tuin rond gekeken welke boom hiervoor geschikt was. Het is een tak geworden van een Prunus boom...een wit bloeiende....De tak hing los in de boom.....waarschijnlijk vorig jaar met snoeien niet gezien en daardoor niet opgeruimd. Hierdoor was de tak al wat ingedroogd wat een leuke uitstraling geeft aan de bast van het hout.





Zo het fornuis kan branden om te kunnen koken en het huis te verwarmen
  

4 opmerkingen:

  1. de kleur van het hout is zeker mooi geworden Helma. En dat jij nu zin heb om in de tuin te werken zeg! Ik niet hoor!

    Groetjes, Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De kleur van je hout mand is prachtig geworden Helma.
    Er gebeurd pas wat met de schuurspons als deze weer in aanraking komt met zuurstof. Dus het lijkt of er na een paar dagen niets is gebeurd.
    Groetjes, Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je houtmand is erg mooi geworden, inclusief het kleurtje! Ik moest alleen even goed lezen over een sponsje dat....want ik ken deze truc namelijk niet, vandaar ;)!
    Ja, hout van een prunus is prima geschikt hiervoor. Wat een bof dat het natuurlijk gedroogd is door in de boom te blijven hangen (kunnen er geen "opruim"-beesssies bij :D! Je kunt het hout ook kloven in de lengte, dat ziet er nog échter uit!
    Groetjes, Ilona

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk he, op deze manier vanalles maken. Zo heb ik roest gemaakt en de vloeistof gebruikt om de zoldervloer van het Boerenerf oud te maken.

    Nu kan ik me een voorstelling maken van de houtmand. Die is trouwens goed gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen